5 tips om beter bereikbaar te zijn

Het is slecht gesteld met de bereikbaarheid van Zelfstandig Professionals, blijkt uit onderzoek van WTC Solutions. Ruim de helft van alle ZP’ers is niet direct bereikbaar voor een klant. Om te voorkomen dat jij opdrachten misloopt, hebben wij 4 tips voor een goede bereikbaarheid op een rijtje gezet.

1. Telefonische bereikbaarheid

Het is misschien voor de hand liggend, maar telefonisch bereikbaar zijn is erg belangrijk als Zelfstandig Professional. Uit onderzoek van KPN blijkt dat maar liefst 70 procent van de potentiële klanten het vervelend vindt om beantwoord te worden met een voicemail. Het grootste deel hiervan spreekt daarom ook geen voicemail bericht in en zoekt direct verder naar een ander bedrijf. Zorg dat je jouw telefoon altijd bij je hebt, zodat je zo veel mogelijk klanten meteen te woord kan staan. Spreek een professionele voicemail in en bel mensen bij een gemiste oproep altijd zo snel mogelijk terug.

2. Antwoordservice

Wanneer je regelmatig niet in staat bent om zelf je telefoon te beantwoorden, kan een antwoordservice uitkomst bieden. Op het moment dat jij niet opneemt, wordt het gesprek doorgeschakeld naar een telefonist van de service. Jouw telefoontjes worden beantwoord aan de hand van de instructies die je het antwoordservicebureau hebt gegeven. De beller heeft dit niet door en met jouw eigen ‘secretaresse’ krijg je ook een professionele uitstraling. Voor deze service betaal je vaak een vast bedrag rond de 5 tot 10 euro per maand. Daarbij betaal je 1,50 tot 2 euro per gesprek.

3. Maak gebruik van social media

Via social media kun je gemakkelijk contact hebben met je klanten. Naast het gemakkelijk kunnen delen van interessante content, is het hebben van interactie erg laagdrempelig. Let op dat je enkel de social media kanalen gebruikt die bij jouw onderneming passen. Het is namelijk overbodig om gebruik te maken van Instagram als je enkel content in de vorm van tekst deelt. In dat geval zou je beter kunnen kiezen voor LinkedIn of Facebook.

4. Beantwoord vragen

Het niet reageren op vragen en opmerkingen van klanten kan nare gevolgen hebben. Wanneer iemand via Facebook een vraag stelt over jouw content, is het wel zo netjes om dit ook te beantwoorden. Doe je dit niet, dan verkoop je automatisch ‘nee’. Dit kan voor iemand net de beslissende factor zijn om niet met jou in zee te gaan. Daarnaast kunnen anderen ook zien dat jij geen vragen beantwoord, waardoor een potentiële klant kan besluiten om jou geen vragen te stellen en meteen een ander bedrijf te zoeken.

5. Vakanties in rustige periodes

Natuurlijk heb je als Zelfstandig Professional zo nu en dan behoefte aan vakantie. Wanneer je er, ondanks je volle agenda, toch even tussenuit wilt is het belangrijk dit goed te plannen. Probeer vakanties daarom zo veel mogelijk in de periodes met weinig opdrachten te plannen. Heb jij weinig opdrachten tijdens de zomermaanden? Kies die periode om er lekker tussenuit te gaan. Zorg er wel voor dat jouw klanten hiervan op de hoogte zijn en dat bekend is dat je slecht bereikbaar bent.

Bart van der Geest