Pitch

5 tips voor een superpitch

Potentiële opdrachtgevers kun je overal tegenkomen: tijdens een netwerkbijeenkomst, maar ook in de supermarkt of tijdens een bijeenkomst op het werk. Het is handig om alvast een goede pitch voor jezelf te bedenken, zodat je een goede indruk achterlaat en zo nieuwe business binnenhaalt. 5 tips voor een goede pitch.

Tip 1: blijf binnen de tijd

De ‘elevator pitch’ is een veelgebruikte term als we het hebben over pitchen. Het gaat erom dat je een korte presentatie van jezelf en je bedrijf kan geven in de tijd die je zou hebben als je iemand ontmoet in een lift. Dat houdt in: maximaal 60 seconden. Oefen je pitch een aantal keer met de timer van je telefoon, zodat je binnen de tijd blijft. Praat niet te snel en zorg dat je goed articuleert.

Tip 2: stel je doelen vast

Als het goed is, heb je doelen vastgesteld voor je bedrijf. Daarin komt naar voren wat jouw kwaliteiten zijn en waar je naartoe wil met je bedrijf. Alleen als je dat duidelijk hebt voor jezelf, kun je de ander ook overtuigen van jouw kwaliteiten. Wees jezelf en ben zeker van je zaak, dat straal je ook uit.

Tip 3: bedenk tegen wie je praat

Je pitch voor een potentiële opdrachtgever moet anders zijn dan een pitch voor een nieuwe partner. Bedenk dus eerst goed wie je publiek is en pas je pitch daar enigszins op aan. Deze openingszin kun je voor elke gesprekspartner gebruiken:

“Ik ben [naam] van [naam bedrijf]. Wij zijn een [soort bedrijf] dat [product] levert, met het voordeel dat [voordelen] waardoor het beter is dan [belangrijkste concurrent of concurrentgroep].”

Tip 4: let op je gesprekspartner

Het moet niet zo zijn dat jij een verhaaltje afwerkt in je hoofd, waarbij je oog verliest voor je gesprekspartner. Let op de ander: is hij of zij wel geïnteresseerd? Stel ook vragen aan de ander en wees niet constant zelf aan het woord. Heb je interesse gewekt met je pitch? Vul die informatie dan aan met:

– Jouw kijk op wat er mis is in de markt
– Wat voor problemen dit oplevert voor je luisteraar
– Jouw oplossing
– De voordelen van jouw oplossing
– Wie je bent en wat je kunt leveren

Tip 5: dring je niet op

Sluit je verhaal af met een korte samenvatting in één zin, waarin je de belangrijkste informatie herhaalt. Let erop dat je genoeg interesse in de ander toont en ook vraagt naar zijn of haar interesse en werk. Visitekaartjes uitwisselen is goed, maar let op dat je dit alleen doet als de ander dat wil, dring je niet op. Als je potentiële opdrachtgever jou opdringerig vindt, werkt dat uiteindelijk averechts.

Bart van der Geest