Flexibiliteit en vrijheid hoogste goed jongeren

Flexibiliteit en vrijheid hoogste goed jongeren

Onze jongste generatie is niet meer op zoek naar zekerheden, zoals een eigen huis, een auto voor de deur, een kist vol gereedschap en een kast vol cd’s. Bezittingen vinden ze eerder een last, liever gaan zij voor flexibiliteit en vrijheid. Ze lenen, huren of delen een auto in plaats van blij te zijn met een eerste autootje, huren in plaats van kopen een huis, lenen of huren dure producten zoals gereedschap in plaats van die aan te schaffen en luisteren muziek via Spotify in plaats van cd’s te kopen. Deze ontwikkeling wordt ook wel de deeleconomie genoemd.

Jongeren, pakweg geboren tussen 1982 en 1997 en generatie Y genoemd, zijn opgegroeid met internet. Het gebruik van deze technologie is voor hen het allerbelangrijkst en maakt de deeleconomie mogelijk. Websites als Deelauto.nl, Snappcar.nl, Spullendelen.nl en Contactplaats.nl spelen in op deze ontwikkeling. Je kunt op je gps zien waar de dichtstbijzijnde autoverhuur of -uitleen is, via social media kun je reviews checken, zodat je weet of zo’n partij betrouwbaar is. Logischerwijs is wederzijds vertrouwen tussen aanbieder en ontvanger in de deeleconomie een belangrijk punt. Is er vertrouwen dan is iedereen happy: de eigenaar van de dure boormachine die hij bijna nooit gebruikt kan een centje bij verdienen, de website die de deeldeal tot stand brengt kan krijgt een fee en de gebruiker is blij dat hij voor weinig geld de boor tijdelijk kan gebruiken.

Maar hoe staat de jongste generatie tegenover de arbeidsmarkt. Willen ze ook werk delen? En zo ja kan dat via internet?

Feit is dat er minder banen zijn. Onlangs is de werkloosheid volgens het CBS weer fors toegenomen. En vooral de jongeren hebben moeite een baan te vinden, laat staan een vaste baan. Eigenlijk zou de fluctuerende hoeveelheid beschikbare arbeid moeten kunnen worden verdeeld over meerdere personen. In een flexibelere arbeidsmarkt is dat eenvoudiger te regelen, omdat opdrachten kunnen worden verdeeld over teams van zelfstandig professionals. Zijn er meer opdrachten dan kunnen meerdere zzp’ers worden ingezet. In het recente boek The Fuzzy Firm van Arjan van de Born wordt deze trend goed omschreven. Teams van zelfstandig professionals of individuen kunnen gemakkelijk aansluiten op opdrachten.

En ja, het samenbrengen van de opdrachtgevers met de opdrachtnemers kan het beste via internet verlopen. Precies vanwege dezelfde argumenten voor de deeleconomie. Via internet kan een zelfstandig professional zien welke opdrachten bij hem in de buurt open staan. Via reviews weet hij wat andere zelfstandig ondernemers die hem voorgingen van de opdrachtgever vinden en er zijn websites die het samenbrengen faciliteren. Wij noemen zo’n website een sourcing hub; een netwerkknooppunt van professionals met als belangrijkste taak het stroomlijnen van vraag en aanbod. Zo’n sourcing hub kan het nodige vertrouwen wekken en het geeft de al dan niet jonge zelfstandig ondernemer de vrijheid en flexibiliteit waar hij behoefte aan heeft. Er is zelfs een KvK voor onder de 18 opgericht; jongeren gaan massaal voor zelfstandigheid.

http://www.blogit.nl/flexibiliteit-en-vrijheid-hoogste-goed-jongeren

Rick Kruiswijk, Directeur

Rick Kruiswijk startte zijn carrière bij Transavia, waar hij in dertien jaar alle functies binnen de ICT heeft doorlopen, van programmeur tot projectmanager. Vervolgens werd hij leidinggevende bij een toentertijd nieuw initiatief van BSO (nu ATOS) en Nedlloyd, waarna hij bij KPN de inhuur van externen heeft opgezet. Bij ING herhaalde hij deze opdracht, waarna Kruiswijk op 1 juni 1995 HeadFirst oprichtte. Tot de dag van vandaag is hij onze CEO. Met een zorgvuldig samengesteld directie- en managementteam stuurt hij de organisatie aan. Daarnaast is hij het vertrouwde gezicht van HeadFirst naar buiten.