Freelance opdrachten in de Eredivisie?

Freelance opdrachten in de Eredivisie?

Lekker ontspannen de zomer doorgekomen? En nu op zoek naar leuke freelance opdrachten? Dat treft, want veel bedrijven staan in de startblokken met ambitieuze projecten.

Toen afgelopen weekend de Eredivisie van start ging, vroeg ik me direct af hoeveel data science experts daar de komende tijd eigenlijk nodig zijn. Want ons profvoetbal wordt behoorlijk digitaal dit seizoen.

Moneyball, data science in de sport

Louis van Gaal presenteerde recent als VPRO zomergast een interessante keuzefilm, Moneyball. Een honkbalfilm over teammanager Billy Bean van de Oakland Athletics die door een krap budget wordt gedwongen buiten de gebaande paden te denken. Behoorlijk lastig in de traditionele honkbalwereld waarin – zie de hilarische scouting scene – talenten worden beoordeeld met platte wijsheden als ‘he has an ugly girlfriend, so a lack of confidence’. Om met weinig middelen toch succes te hebben, huurt Bean een net afgestudeerde Harvard-econoom in. Die helpt hem met behulp van statistische analyses een winnend team te vormen uit de 2e en 3e garnituur spelers. Dat zoiets werkt, bewees Bean in 2002. Dat jaar schreef Oakland Athletics geschiedenis met een ongeslagen reeks van 20 wedstrijden.

Eredivisie verzamelt 3,5 miljoen datapunten per wedstrijd

Moneyball is natuurlijk geromantiseerd, maar feit is dat de sportwereld behoorlijk terughoudend is als het om innovaties gaat. In de eredivisie zijn ze echter om. Bij de aanvang van het nieuwe seizoen kondigden de samenwerkende eredivisieclubs aan dat ze dit seizoen starten met het collectief verzamelen en delen van data uit alle wedstrijden.

In alle stadions zijn hypermoderne camera’s geïnstalleerd die 25 keer per seconde alle bewegingen van spelers en de bal registreren. Dat levert per wedstrijd 3,5 miljoen datapunten op. Om spelers te analyseren, hun teamprestaties, de gebruikte tactieken en de tegenstanders. Moneyball 2.0 dus. Het trackingsysteem wordt ook al gebruikt in de Engelse Premier League, de Duitse Bundesliga, bij Champions League-wedstrijden en in de Amerikaanse Major League Baseball.

Een aantal clubs gaat nog een stap verder en verzamelt soortgelijke data bij de eigen trainingen. Ook worden de spelersdata nog verrijkt met zogeheten event data: aantallen doelpunten, assists, balbezit, tackles etc. Het uiteindelijke doel is om met behulp van geavanceerde data analyse de kwaliteit van ons voetbal naar een hoger plan te tillen. 3,5 miljoen datapunten per wedstrijd, van alle 306 eredivisie wedstrijden in een seizoen. Een droom voor data science specialisten en als je op zoek bent naar uitdagende freelance opdrachten op dit gebied, kun je waarschijnlijk niet wachten om met zo’n dataset aan de slag gaan.

Freelance opdrachten op eredivisie niveau

Nu verwacht ik niet dat we bij HeadFirst direct tientallen freelance opdrachten hebben bij verschillende eredivisieclubs (al moet je ook niet verbaasd zijn). Maar ook onze andere klanten doen dagelijks aan topsport binnen hun eigen vakgebied en zijn op zoek naar freelance IT-professionals om hen te helpen. We zien dan ook volop boeiende freelance opdrachten binnenkomen. Voor data science projecten vanzelfsprekend. Maar ook op het gebied van cybersecurity, applicatieontwikkeling of IT-beheer. Stuk voor stuk uitdagende freelance opdrachten bij topteams in het bedrijfsleven. Een mooi moment voor jou om weer eens na te denken over een nieuwe opdracht. Check onze actuele opdrachten en schrijf je direct in. Kunnen we samen scoren.

PS Ben jij technisch manager binnen een professionele sportorganisatie? En ben je benieuwd of HeadFirst data science experts kan verzorgen? Neem dan zeker contact op, want we kennen die ‘Whizzkids-type-Moneyball’ inderdaad!

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.