HeadFirst, de ‘sourcing hub’

HeadFirst, de ‘sourcing hub’

Een effectieve manier om de juiste persoon aan het juiste project te koppelen

De ‘roots’ van Rick Kruiswijk, algemeen directeur van HeadFirst, liggen in de luchtvaart. Nu zijn er prachtige parallellen te trekken tussen ontwikkelingen op het gebied van HRM en in de luchtvaart. Bijvoorbeeld de parallel tussen een luchtverkeershub, een luchthaven die dienst doet als centrale verzamelplaats voor overstappende passagiers, en de sourcing hub, het centrum van een kennisnetwerk. Net zoals de passagiers via de ‘hub’ op de juiste bestemming arriveren, is het mogelijk met de sourcing hub flexibel inzetbare professionals naar de juiste opdracht of project te begeleiden. In de steeds verder flexibiliserende arbeidsmarkt is sterke behoefte aan het stroomlijnen van vraag en aanbod. Hoe kan je anders nog overzicht houden in de steeds groter en complexer wordende wirwar van vraag en aanbod? HeadFirst is zo’n sourcing hub.

Luchtverkeershub: efficiënt en kostenbesparend
In de wereld van de luchtvaart is een hub een luchthaven die dienst doet als verzamelplaats van passagiers vanuit alle continenten van de wereld en waar passagiers overstappen op andere (inter)continentale vluchten. Een voorbeeld is Schiphol dat voor de KLM, Delta Airlines en Vueling een Europese hub is. Zo’n verzamelplaats maakt onderdeel uit van een groter vervoersconcept dat bedoeld is om de bezettingsgraad van vliegtuigen optimaal te benutten. Kleinere vliegtuigen zijn feeders die de passagiers naar een hub brengen. Vervolgens vliegen de passagiers naar een andere hub met grote vliegtuigen, waarna ze met kleinere vliegtuigen naar hun uiteindelijke bestemming worden gebracht. De hub is dus het centrum van een netwerk aan vluchten en een manier om de stroom passagiers efficiënt en tegen de laagste kosten in goede banen te leiden.

Sourcing hub: netwerkknooppunt voor professionals
Ook op de steeds verder flexibiliserende arbeidsmarkt is behoefte aan het stroomlijnen van vraag en aanbod. De sourcing hub is het centrum van het kennisnetwerk als belangrijk onderdeel in de Gig-economie. Een economie waar weinigen nog een vaste baan hebben en de meesten werken op projectbasis. Professionals hebben een portefeuille met klussen (gigs) die soms drie maanden, maar ook net zo makkelijk drie jaar kunnen duren, de zogenaamde Gig-economie.

Net zoals de passagiers via de luchtverkeershub op de juiste bestemming arriveren, is het mogelijk met de sourcing hub flexibel inzetbare professionals naar de juiste klus of project te begeleiden. Leveranciers van professionals zijn de feeders die de professionals naar de sourcing hub brengen. Daarnaast zijn er zelfstandig professionals die op eigen kracht toetreden. De sourcing hub is het netwerkknooppunt waar alle professionals bij elkaar komen en vervolgens worden verbonden aan passende opdrachtgevers.

Voordelen sourcing hub
De voordelen van zo’n centrum voor de leverancier, de zelfstandig professional en de opdrachtgever zijn evident. Zij worden op een effectieve manier en tegen de laagste kosten bij elkaar gebracht en daarbij wordt er meer kennis ontsloten. Net zoals de bezettingsgraad van vliegtuigen toeneemt door het vervoersconcept met hubs, kan een opdrachtgever door de sourcing hub ervan verzekerd zijn dat zijn personeelsbezetting nooit ondermaats of boventallig is en dat de klussen of projecten door de specialisten met de juiste kennis in huis worden uitgevoerd. Daarnaast kunnen tussentijds, evenals op Schiphol, allerlei activiteiten en producten worden aangeboden. In HRM-termen denk ik hierbij aan cursussen, workshops en netwerkbijeenkomsten en dergelijke om de kennis van leveranciers en de zelfstandig professional nog verder uit te breiden. Deze nieuwe manier van sourcen is door de vergaande flexibilisering en de beschikbaarheid van geavanceerde elektronische netwerksystemen geen toekomstmuziek maar noodzaak.

HeadFirst als sourcing hub
HeadFirst is als kennisbemiddelaar al ruim 17 jaar actief in de wereld van het verenigen van vraag naar en aanbod van interim professionals. Door intrede van HeadFirst Select is er nog meer efficiëntie en transparantie ontstaan. Kennis wordt via dit online netwerksysteem verenigd met de plek waar kennis gevraagd wordt; een hub!

Met het aanbieden van diverse producten op gebied van kennisdeling, zoals workshops, kennissessies en netwerkbijeenkomsten, voegen we hier nog meer aan toe. Ook op het gebied van opleidingen zijn we aan het ontwikkelen en wordt binnenkort de HeadFirst Academy gelanceerd.

Kortom, we zien voor onszelf een belangrijke rol weggelegd in de sterk flexibiliserende arbeidsmarkt en de manier waarop vraag en aanbod bij elkaar gebracht worden. Wij hopen u ook.

 

Bart van der Geest, manager marketing & communicatie

Bart van der Geest (1988) is sinds 2010 actief voor HeadFirst. In dat jaar rondde hij zijn HBO-opleiding Management, Economie & Recht, met specialisatie in Marketing, af. Na diverse functies vervuld te hebben binnen onze organisatie, werd hij in 2015 manager marketing & communicatie. Van hieruit is Van der Geest verantwoordelijk voor alle intern- en externe communicatie, PR en marketing-activiteiten van HeadFirst.