IT wordt sexy, voor en door vrouwen

IT wordt sexy, voor en door vrouwen

IT staat niet bekend als het meest sexy vak en zeker vrouwen zien er nog steeds weinig brood in. Dit is een hardnekkig misverstand met een legacy uit het verleden, om maar in IT-termen te spreken. In 2008 maakte Eurocommissaris Viviane Reding zich hier al druk over, zij vond dat IT banen wel degelijk sexy kunnen zijn.

Ik verwacht dat in de nabije toekomst het IT-vak aantrekkelijker wordt, wat Young Professionals en vrouwen zal overtuigen voor IT te kiezen. Dit komt doordat IT-projecten steeds minder vaak pure IT-projecten zijn, maar steeds vaker in feite businessprojecten zijn, waarbij IT ingezet wordt om het doel te bereiken. Dit in combinatie met de voorziene innovatiegolf, waarbij de rol van IT onverminderd groot is, zorgt ervoor dat het een nog dynamischere en interessantere sector wordt dan het nu al is. Ruim 70 procent van alle innovaties ontstaat door de toepassing van IT. De IT-sector is en wordt nóg meer de motor voor innovatie.

De IT-branche is tevens de plek waar je voorop kunt lopen. Denk aan ontwikkelingen als Google Glass, 3D-printing en The Internet of Things, maar ook aan initiatieven als Spotify en Blendle. Voorlopers worden door het brede publiek wellicht niet direct als sexy gezien. Kijk maar naar de eerste vrouwelijke studente en arts Aletta Jacobs. Zij werd door haar tijdgenoten waarschijnlijk niet als sexy bestempeld. Maar kijk nu eens in de collegebanken van de medische opleidingen in ons land: 70 procent wordt gevuld door vrouwelijke studenten die hun vizier op een goede carrière binnen dit vakgebied gericht hebben.

Terug naar de IT-branche. Dit jaar wordt er al een innovatiegolf verwacht, zo blijkt uit een enquête van IT-dienstverlener Nobel. Zo’n 48 procent van de klanten van deze dienstverlener verwacht dat hun IT-budgetten in 2014 hoger zullen zijn dan in 2013. Als bedrijven niet meer proberen hun oude legacy IT-systemen in stand te houden, maar bijvoorbeeld kiezen voor vernieuwing met IaaS- en clouddiensten, blijft er meer van hun IT-budget over om het innovatievermogen te vergroten en te investeren in nieuwe oplossingen die waarde toevoegen aan hun business.

Gezien de huidige arbeidsmarkt doen vooral jonge mensen er goed aan de IT als vak te heroverwegen, willen ze hun vooruitzichten verbeteren. Op hun beurt kunnen organisaties zich klaar maken om deze jonge voorlopers op te leiden. Young professionals moeten worden klaargestoomd voor het IT-vak, bijvoorbeeld door het principe van leerling, gezel en meester, waarbij een goede begeleiding van de jongeren gegarandeerd is. Vooral jonge vrouwen zullen met open armen worden ontvangen. IT wordt wel degelijk sexy, voor en door vrouwen.

Rick Kruiswijk, Directeur

Rick Kruiswijk startte zijn carrière bij Transavia, waar hij in dertien jaar alle functies binnen de ICT heeft doorlopen, van programmeur tot projectmanager. Vervolgens werd hij leidinggevende bij een toentertijd nieuw initiatief van BSO (nu ATOS) en Nedlloyd, waarna hij bij KPN de inhuur van externen heeft opgezet. Bij ING herhaalde hij deze opdracht, waarna Kruiswijk op 1 juni 1995 HeadFirst oprichtte. Tot de dag van vandaag is hij onze CEO. Met een zorgvuldig samengesteld directie- en managementteam stuurt hij de organisatie aan. Daarnaast is hij het vertrouwde gezicht van HeadFirst naar buiten.