Pega architect in de spotlights

Pega architect in de spotlights

Met de groeiende lijst gebruikers wereldwijd en de erkenning van analisten als Gartner, timmert Pega stevig aan de weg. Tijd voor een kennismaking. Wat is Pega en wat doet de Pega architect?

Pega architect op de kruising van klantcontact en procesautomatisering

Deze softwareleverancier bestaat inmiddels 35 jaar en heeft verschillende producten in haar portfolio. Waaronder uitgebreide crm en customer onboarding toepassingen. Maar ook software voor procesoptimalisatie waarin kunstmatige intelligentie en Robotic Process Automation (RPA) een centrale rol spelen.

Bij dat RPA concept worden innovatieve software robots ontwikkeld om routinematige schermtaken zoveel mogelijk te automatiseren. Een deel van de oplossingen is dan ook vooral gericht op klantinteractie, maar net zo goed digitaliseren we met behulp van Pega software complexe bedrijfsprocessen in de backoffice. Op beide vlakken wordt het bedrijf gezien als een toonaangevende speler. Gartner neemt Pega al 9 jaar op als ‘leader’ in haar Magic Quadrant voor crm customer engagement centers. Terwijl Forrester het bedrijf op het gebied van procesautomatisering de hoogst mogelijke scores gaf op een lijst met 20 criteria. Je ziet dat als Pega architect terug in de projecten die je uitvoert. Daar kunnen uiteraard customer loyalty, klantretentie en cross/up-selling projecten bijzitten. Maar evengoed zijn er projecten op het gebied van operational excellence en workforce automation.

Klanten van Pega systems vind je overigens wereldwijd. In Nederland zijn er bekende klanten als Rabobank, Transavia en Philips. En eerder dit jaar selecteerde retailer De Mandemakers Groep de software voor het nieuwe crm. Bij die keuze bleek vooral die synergie tussen de crm software en de proces optimalisatie functies een belangrijk argument.

Voorbeeldcase: Pega voor financiële diensten

De Rabobank stroomlijnde met behulp van Pega Systems het complete proces van kredietverlening en leasen binnen de zakelijke markt. De bank bedient met haar lease- en financieringsportfolio zo’n 40% van alle grote ondernemingen in Nederland. Om daarin concurrerend te blijven, moest het inmiddels te trage en papieren proces drastisch worden gereorganiseerd. En dat is gelukt!

Met behulp van het low-code Pega Platform is het complete krediet- en leaseproces gedigitaliseerd. Het goedkeuren van een lening kan nu binnen een dag (voorheen weken), terwijl een lease-aanvraag zelfs binnen een minuut kan worden afgehandeld. Het aantal documenten voor een kredietaanvraag is teruggebracht van 10 naar 3. Rabobank gaat met deze oplossing bijna 70 miljoen euro per jaar besparen.

Mooie uitdagingen voor de Pega architect

Via Myler vind je veeleisende projecten voor ambitieuze Pega professionals. Heb jij die Pega kennis en de brede ervaring van een architect? Dan moet je zeker onze actuele architecten opdrachten even checken. En schrijf je direct in, want we komen graag met Pega professionals in contact!

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.