Presenteer jezelf als expert

Presenteer jezelf als expert

Ooit gehoord van YouTube Channel Management? Wil je hier als organisatie of Zelfstandig Professional iets mee maar geen idee waar je moet beginnen? Schakel dan zeker Britt van Smeerdijk in. Met haar bedrijf Booming Productions heeft zij grote namen als Heineken, Makro en NOC*NSF al aan zich weten te binden én is zij benoemd tot Freelancer Of The Year 2018. Deze week was de winnares te gast in het ZP Radio programma Hoofdzaken om te vertellen of de belangrijkheid van een videostrategie. Als kers op de taart hebben Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen tips bij haar losgepeuterd voor het gebruik van video als ondernemer.

Freelancer of the Year

De Freelancer of the Year Awards (FOTY Awards) is een jaarlijkse verkiezing voor de beste zzp’er van Nederland. Van Smeerdijk: “Ruim tienduizend zzp’ers gingen met elkaar de strijd aan voor deze felbegeerde prijs. Iedereen heeft online referenties aangeleverd, waarna een tienkoppige jury honderd finalisten heeft geselecteerd. Nadat ik mijn bedrijf voor de camera had gepresenteerd, kwam ik totaal onverwacht als winnaar uit de bus.” Ondanks dat Booming Productions al flink in de lift zat, opent de award vele deuren. “Doordat ik deze titel heb gekregen, word ik meer serieus genomen en mag ik sneller op gesprek komen”, aldus van Smeerdijk.

“Mijn voordeel is dat bedrijven vaak niet weten wat zij met video aan moeten en al helemaal niet met YouTube.”
Britt van Smeerdijk, YouTube Channel Manager Booming Productions

YouTube Channel Management

Volgens van Smeerdijk gaat een videostrategie veel verder dan alleen een bedrijfsvideo laten maken. “Video is overal, wat het een goed medium maakt om een boodschap over te brengen. Toch is video vaak nog onbekend terrein. Vooral YouTube, wat net als Facebook en Instagram een social media kanaal is maar dan met hoofdcontent video. Dit wordt eigenlijk niet zo gezien, waardoor er te weinig aandacht gaat naar een YouTube-pagina. Nu wordt het platform vooral gebruikt om video’s te uploaden en vervolgens te embedden op onder andere Facebook.”

“Door de toename van kwalitatieve content, is YouTube niet meer alleen een kanaal voor jongeren. Deze verschuiving heeft zich eerder ook voorgedaan bij Facebook.”
Britt van Smeerdijk, YouTube Channel Manager Booming Productions

Zet niet lukraak iets online

Van Smeerdijk adviseert goed na te denken over de videostrategie: “Wat wil je communiceren, wat voor content wil je maken en wat wil je daarmee bereiken? Haak ook vroeg in het proces al een creatieveling aan, zodat je tot echt out-of-the-box ideeën komt. Creativiteit is het belangrijkst om je video naar een hoger niveau te tillen.” Op de vraag hoelang video’s moeten zijn, antwoord zij: “De lengte is afhankelijk van het medium maar uiteindelijk draait het om hoe interessant jouw video is en hoelang jij een kijker kunt boeien. Ondanks dat mensen sneller afgeleid zijn, maken vloggers ook succesvolle video’s van een half uur”, aldus van Smeerdijk

“Met video positioneer ik mijzelf als expert op het gebied van online video content.”
Britt van Smeerdijk, YouTube Channel Manager Booming Productions

Hoe kan een ZP’er hiervan profiteren?

Video is een hele goede manier om jezelf als Zelfstandig Professional te presenteren en te laten zien dat jij expert bent op een bepaald gebied. “Ga hier als Zelfstandig Professional mee aan de slag door drie type content aan te houden. Krijg eerst bezoekers naar je website door video’s te maken die een kijkje in de keuken geeft of die antwoord geeft op veelgestelde vragen. Vervolgens stap je over op het binden van publiek door webseries te maken, waarin je een specifiek thema toelicht. Als laatste troef heb je nog ‘hero content’ – ook wel de paradepaardjes genoemd – die ongeveer twee keer per jaar gemaakt worden voor bijvoorbeeld een campagne”, legt van Smeerdijk uit. Als afsluiter geeft zij mee: “Blijf vooral jezelf om serieus genomen te worden!”

Beluister de volledige radio-uitzending met Britt van Smeerdijk over videostrategie hieronder.

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.