Slechts 10% van zp’ers vindt betaling facturen na 30 dagen acceptabel

Slechts 10% van zp’ers vindt betaling facturen na 30 dagen acceptabel

Zelfstandig professionals (zp’ers) vinden een betalingstermijn van 25 dagen belangrijk, zo blijkt uit een poll onder honderd zp’ers van kennisbemiddelaar HeadFirst. Bijna twee derde van de ondervraagde professionals vindt dit een goede termijn. Ruim 30% geeft aan niet tevreden te zijn met een termijn van 25 dagen, zij zien facturen graag sneller betaald worden.

Een van de grootste knelpunten voor ondernemers – zo ook zp’ers – is het wachten op de uitbetaling van facturen. Na het indienen van jouw factuur ben je afhankelijk van de betalingstermijn die je opdrachtgever hanteert. De contractuele afspraak is in veel gevallen vastgelegd op 30 dagen, maar er zijn zeker ook opdrachtgevers – in de profit en non-profit sector – waar je langer moet wachten tot het geld op je rekening staat. In beide gevallen is het vaak de vraag of het sneller kan. Zp’ers die bij opdrachtgevers aan een opdracht werken via HeadFirst geven massaal aan pas tevreden te zijn bij een betalingstermijn van 25 dagen of minder. Van deze ingezette professionals wenst zelfs 30% een snellere betaling.

Bereid te betalen voor korter betalingstermijn
In 2013 peilde HeadFirst ook de mening van zp’ers over het onderwerp betalingstermijn. In dit onderzoek kwam aan het licht dat zp’ers open staan voor het betalen van kosten voor snellere betaling. Ruim de helft van de respondenten gaf toen aan te willen betalen voor deze garantie. Acht jaar later blijkt dit onveranderd, met ruim 60% zelfs een lichte stijging.

Sinds 2021 biedt HeadFirst ‘versnelde betaling’ aan als onderdeel van haar Professionals services aan zp’ers. Wil je jouw facturen ook gegarandeerd snel betaald krijgen? Maak dan gebruik van onze Premium service, dan betalen wij jou met 14 dagen. Met onze Excellent service is dit nog sneller, namelijk met 10 dagen.

Kijk hier voor meer informatie of neem contact op met één van onze service advisors via 023 – 56 856 30. Zij vertellen je er graag meer over!

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.