Starten als interimmer? Zo pak je het aan.

Starten als interimmer? Zo pak je het aan.

Heb jij de knoop doorgehakt en sta je op het punt om te starten als interimmer? Dan ga je een leuke en spannende tijd tegemoet. Waarschijnlijk gaat er ook van alles door je hoofd. Hoe begin je? Wat moet je allemaal regelen? En hoe vind je klanten? Om jou goed op weg te helpen, delen wij 4 tips. Maak daarmee je vliegende start!

Personal branding

Om succesvol te worden als ondernemer, is het belangrijk dat je doet waar je goed in bent én waar je plezier en energie uit haalt. Stel jezelf daarom eerst een aantal vragen: Wat doe jij het liefst? Wat is je expertise en wat zijn je vaardigheden? Door deze vragen te beantwoorden, kom je snel tot de kern van wie bent als ondernemer. Hierna kun je gaan werken aan je pitch. Zodat jij in een paar woorden duidelijk kunt maken wie je bent en wat je doet.

Zzp cv

Als jij start als interimmer, word er van je verwacht dat je jouw curriculum vitae anders invult. Maak jouw cv op maat, bij elke aanbieding die je doet. De ene klant is misschien niet geïnteresseerd in die specifieke opdracht die je eerder deed. Het is daarnaast goed je vooral te focussen op je recente werkervaringen. Door ook de opleidingen en cursussen die je de laatste jaren hebt gedaan te vermelden, laat je zien dat jij jouw expertise en kennis bijhoudt.

Inschrijven bij de KvK

Alle ondernemers in Nederland zijn wettelijk verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Maar wanneer neem je die stap nu precies? Hoe zit het als je nog in loondienst bent en bijvoorbeeld alvast één dag in de week bezig bent met het opstarten van je eenmanszaak? Kun je je dan alvast inschrijven? Ja, dat is zelfs aan te raden. Dan kun je rustig opstarten. Sommige zelfstandigen starten eerst met een grote opdracht of kiezen ervoor een aantal andere zaken te regelen, voordat ze daadwerkelijk de stap naar de KvK-inschrijving maken. Ook dat is mogelijk.

Opdrachtgevers vragen vaak om een uittreksel van de KvK. Zo kunnen ze je controleren via het Handelsregister. Je kunt een digitaal gewaarmerkt uittreksel opvragen bij de KvK. Dit uittreksel is voorzien van een digitale handtekening en staat juridisch gelijk aan een papieren uittreksel.

Wat heb je nog meer nodig? Van VOG tot verzekering.

Veel grote opdrachtgevers, met name overheden, verzoeken je een VOG aan te vragen op het moment dat je start met een opdracht. Met de VOG laat je jouw integriteit zien. Als zelfstandig professional kun je een VOG voor particulieren aanvragen bij de gemeente. Ook kun je de aanvraag digitaal doen bij Screeningsautoriteit Justis (onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid). We raden je aan niet op voorhand al een VOG aan te vragen, om overbodige kosten te voorkomen.

Daarnaast is het goed om kopieën te maken van je belangrijkste diploma’s en certificaten. Denk daarbij vooral aan je zakelijk gerelateerde opleidingen en cursussen. Zo kun je deze snel doorsturen als een opdrachtgever hierom vraagt.

Wat ten slotte belangrijk is om te regelen, is een beroeps- en/of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Zakelijke schades kunnen snel oplopen tot grote bedragen, die zelfstandigen in moeilijkheden kunnen brengen. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) is doorgaans niet al te duur. Veel zelfstandigen kiezen er dan ook voor deze verzekering af te sluiten. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is duurder. Op zoek naar een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? Wij helpen je graag verder met onze Professionals services.

Klaar voor jouw eerste interim opdracht?

HeadFirst vervult tijdelijke interim opdrachten in de profit en non-profit sector bij gerenommeerde opdrachtgevers. Ben jij klaar om te starten met jouw eerste interim opdracht? Reageer vandaag nog op een onze opdrachten via het online platform Select.

 

 

 

Annemieke Wolfkamp