ZP Index: ZP’er profiteert van krapte op arbeidsmarkt

ZP Index: ZP’er profiteert van krapte op arbeidsmarkt

Een vast onderdeel van kwartaalmonitor ZP Facts is de ZP Index. De ZP Index is een wetenschappelijk onderbouwd getal, gebaseerd op meerdere componenten, die in één oogopslag de staat van de ZP-markt weergeeft. De index is opgebouwd uit de volgende indicatoren:

  • het aanbod van professionals;
  • het aanbod van opdrachten;
  • de gefactureerde uurtarieven;
  • het aantal contractuele uren per week;
  • de opdrachtduur.

Na een lager gemiddelde van de ZP Index in het tweede kwartaal van 2019 is deze in de opvolgende drie maanden weer op pijl gekomen met de stand van begin dit jaar.

Dat de ZP Index weer ‘back on track’ is, is dit keer niet het resultaat van een groei in vraag en aanbod. Beide factoren bleven in de maanden juli, augustus en september gelijk aan de cijfers van het vorige kwartaal. De twee factoren die nu wel een grote rol hebben gespeeld zijn het aantal contractuele uren per week en de gefactureerde uurtarieven. In september 2019 komt het gemiddelde uurtarief van een Zelfstandig Professional uit op €94,19. Dit is €1,88 euro hoger dan in september 2018 en bijna zes euro hoger dan hetzelfde kwartaal in 2015, toen de meting van de ZP Index startte.

In oktober 2019 publiceerde het ING Economisch Bureau een onderzoek, waaruit blijkt dat de tarieven van zzp’ers in de groeiperiode na de crisis (2014 tot nu) veel sneller zijn gestegen dan de beloning van werknemers. Zelfstandigen (met en zonder personeel) verdienden in het tweede kwartaal van 2019 op uurbasis gemiddeld 18% meer dan in het tweede kwartaal van 2013. Ter vergelijking: werknemers, waaronder uitzendkrachten, gingen er over dezelfde periode gemiddeld 8% op vooruit.

ZP Index sep 2019

De bevindingen met betrekking tot de ZP Index zijn gebaseerd op zorgvuldig opgebouwde data van ruim vijfentwintigduizend Zelfstandig Professionals uit het netwerk van kennisbemiddelaar HeadFirst. De data is geanonimiseerd met het oog op de privacy van de professionals.

Dit artikel is gepubliceerd in ZP Facts editie 4 2019.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.