ZP’ers staan open voor nieuwe woning

ZP’ers staan open voor nieuwe woning

De wens om in de komende twee jaar te verhuizen wordt ook wel verhuisgeneigdheid genoemd. Mensen kunnen diverse motieven hebben om te verhuizen. Bij starters hangen verhuizingen veelal samen met de vele veranderingen in de levensfase waarin zij zich bevinden, denk aan nieuw werk of gezinssamenstelling. Voor doorstromers is er niet altijd een noodzaak om te verhuizen, maar hangt de verhuisgeneigdheid samen met de behoefte naar een woning die beter past bij de veranderende woonwensen. Het driejaarlijkse WoON onderzoek van de RijksOverheid liet zien dat zelfstandigen met 29% verhuisgeneigdheid, gelijk op gaan aan alle huishoudens (28%).

“Is een nieuwe woning kopen nu niet haalbaar? Investeer dan in een verbouwing. Je kunt hiervoor een nieuwe hypotheek afsluiten of jouw huidige hypotheek omzetten. In het laatste geval is het slim om te kijken wat het beste moment is. Een adviseur kan jou hierbij helpen.”
Oskar Barendse, Manager Financiële Planning Knab

Uit een poll van HeadFirst blijkt de verhuisgeneigdheid zelfs nog groter. In Figuur 03 is te zien dat 34% van de respondenten aangeeft naar een andere woning te willen verhuizen in de komende twee jaar. De overgebleven derde heeft deze wens niet. Oskar Barendse, Manager Financiële Planning Knab, geeft aan dat het goed kan zijn dat deze groep het gevoel heeft ‘vast te zitten in de woningmarkt’. “Het aantal transacties ondervindt een afvlakking. Vooral starters hebben het heel lastig gekregen, maar ook voor zelfstandigen wordt het aantal woningen in de Randstad schaars. In dit gebied wordt veel gekocht door investeerders, die ‘ander’ geld ter beschikking hebben en waarvoor andere maatstaven gelden dan voor wonen”, concludeert Barendse.

verhuisgeneigdheid

 

Dit artikel is gepubliceerd in ZP Facts 3, 2018: positie op de woningmarkt.

Rowel Milatz

Rowel Milatz is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2017 afgestudeerd als (online) marketeer, waarna hij bij diverse organisaties een online marketing functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt hij zich voornamelijk bezig met de online strategie en online groei.