headfirst-tips-tricks-jezelf-blijven-ontwikkelen-hoe-doe-je-dat

Jezelf blijven ontwikkelen: hoe doe je dat?

Begint jouw bedrijf sinds kort te lopen? Een fijn gevoel is dat hè? De startersstress is eindelijk voorbij en je kunt wat meer achterover leunen. Maar nu komt de volgende stap: je ontwikkeling. Hoe pak je dat slim aan?

Zelfstandig ondernemer Metha ter Velde is veel bezig met haar eigen ontwikkeling. “Logisch, ik ben organizer en coach”, zegt ze. Zowel voor haar werk als privéleven vindt ze dit erg belangrijk. “Op dit moment heb ik me ingeschreven voor verschillende cursussen waarmee ik zakelijk kan uitbreiden, maar die me privé ook interesseren.”

Buitenland

In januari vliegt ze voor haar werk naar Londen voor een cursus kindermeditatie en mindfulness. “Ik mediteer al jaren en wil in Londen mijn diploma gaan halen. Want uiteindelijk wil iedereen niet alleen een opgeruimd huis, maar ook een opgeruimd hoofd en leven.”

In maart vliegt ze voor een cursus FengShui Living naar San Francisco. “Ik haal mijn kennis graag uit het buitenland, omdat het aanbod daar veel groter is én je je kans op internationale opdrachten en je netwerk daarmee vergroot. Ik hecht hier veel waarde aan en vind het belangrijk om in beweging te blijven.”

Ter Velde merkt op dat de markt constant verandert, waardoor je je als ondernemer moet blijven ontwikkelen. “Denk maar aan online winkelen. De winkeliers die nog niet online te vinden zijn, missen de boot.”

Continu ontwikkelen

Zelfstandig ondernemer Louise Hildebrand is ook met haar ontwikkeling bezig, maar pakt het anders aan. “Ik plan het niet, maar ben me wel continu aan het ontwikkelen. Het is mijn werk om mijn klanten mentaal fit te maken als psychologe en coach, dus ben ik daar logischerwijs zelf ook de hele tijd mee bezig. Ik lees veel over psychologie en mentale gezondheid op PsyBlog en Lifehack, kijk video’s op YouTube en Google veel over dit onderwerp. Google is echt mijn beste vriend.”

Hildebrand vindt ook dat ondernemers zich moeten blijven ontwikkelen. “Zo kun je je onderscheiden van je concurrentie, door jezelf te specialiseren en zelfinzicht te ontwikkelen.” Haar advies voor collega-ondernemers: “Je moet van alle markten thuis zijn, maar je ook richten op je talenten. Laat de dingen waar je minder goed in bent maar aan anderen over.”

Bart van der Geest