De zakelijke etiquette: do’s en don’ts

Lichaamstaal is in een gesprek belangrijker dan veel mensen denken. Zo zegt lichaamstaalexpert Wim Janssen van Human Consult; ‘‘Non-verbale communicatie zorgt voor plezier en kwaliteit in een gesprek.’’ Hij legt uit wat je wel en niet kunt doen in een zakelijk gesprek.

‘‘Ruim 75 procent van onze communicatie gebeurt onbewust op een non-verbale manier. Gebaren, expressie en lichaamshouding zijn van groot belang in een gesprek. Lichaamstaal zorgt voor emotie bij de ontvanger en kan je boodschap dus maken of breken.’’

Aanpassing

‘‘Mensen weten vaak niet wat ze met lichaamstaal kunnen bereiken. Iedere Zelfstandig Professional heeft voordeel bij een betere bewustwording van zijn of haar non-verbale communicatie. De eerste stap naar positieve lichaamstaal is het bewust worden van de non-verbale boodschap die je overbrengt. Doe dit door de vele expressies te ontdekken in het gezicht van anderen. Ontvang de non-verbale boodschappen en probeer je daar tijdens het gesprek geleidelijk op aan te passen.’’

Breek het ijs

‘‘Een glimlach kan dienen als uitnodiging voor een gesprek. Neem als voorbeeld een man en vrouw in een bar: De vrouw lacht naar de man, waardoor zij de man onbewust uitnodigt om met haar te gaan praten. Dit geldt ook voor een zakelijk gesprek. Een glimlach breekt het ijs en stelt jouw gesprekspartner op zijn gemak. Het is ook effectief om iemand aan te kijken. Dit zorgt voor een connectie, zonder te overdrijven. Ga iemand niet zomaar aanstaren, dit geeft iemand een ongemakkelijk gevoel.’’

Stemgebruik

‘‘De manier waarop iets wordt gezegd is belangrijker dan de inhoudelijke boodschap. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om iemand met een lieve en zachte stem uit te schelden. Hoe gemeen de woorden ook zijn, de boodschap komt niet over. Andersom werkt dit precies hetzelfde. Wanneer je iemand iets vraagt met een boze ondertoon, kan dit dwingend overkomen. Het is dus belangrijk om je stem onder controle te hebben. Praat met een zachte klank in je stem en zorg dat je goed verstaanbaar bent.’’

Oefenen

‘‘Het kan zijn dat iemand zijn boodschap anders heeft bedoeld dan hoe jij hem hebt ontvangen. Trek daarom niet te snel conclusies. Hetzelfde geldt voor een lichaamshouding. Dat iemand met zijn armen over elkaar zit hoeft niet meteen te betekenen dat hij geen interesse heeft. Dit kan voor iemand ook een prettige en gemakkelijke houding zijn. Oefen met lichaamstaal en doe ervaring op. Zo worden gesprekken met opdrachtgevers en klanten ineens een stuk leuker en makkelijker.’’

Bart van der Geest