‘Er is altijd een reden om te flexibiliseren’

Wim Davidse, eigenaar van onderzoek- en adviesbureau Dzjeng, weet als geen ander hoe je je als Zelfstandig Professional voorbereidt op de toekomst. Tijdens de uitzending van ZP Radio vertelde hij hier alles over.

Wat doet Dzjeng?

‘‘Wij kijken wat er speelt in de wereld op gebied van economie, technologie, sociologie en ga zo maar door. Wat gebeurt er allemaal in de woeste en turbulente wereld? Hoe moeten werkgevers en flexbemiddelaars zichzelf positioneren om klaar te zijn voor de toekomst? Daar helpen wij bij.’’

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die je hebt meegemaakt?

‘‘Inmiddels zit ik al zo’n vijftien jaar in het vak. In die tijd heb ik de flexibele wereld alleen maar zien groeien. Sinds eind jaren negentig is de opkomst van de Zelfstandig Professional een enorme trend. Toch is de mate van groei altijd afhankelijk van de economie. Gaat het goed met de economie? Dan gaat het ook goed met uitzenden en detacheren. Andersom gaat het minder goed als er economisch gezien slechte tijden zijn. Gelukkig trekt alles nu weer aan.’’

Waar komt die vraag naar flexibiliteit vandaan?

“Er is altijd een reden om te flexibiliseren. Dit groeit door in zowel goede als slechte economische tijden. De wereld wordt namelijk steeds complexer en onzekerder. Werkgevers vinden het lastig in te schatten hoeveel vastigheid er nodig is. Er zijn allerlei functies die over drie jaar niet meer bestaan, waardoor werkgevers zich afvragen of ze hier iemand een vast contract voor moeten aanbieden. Ze kunnen immers ook gebruikmaken van een Zelfstandig Professional. Daarnaast merken hoogopgeleide mensen dat ze als eigen baas steeds sterker op de arbeidsmarkt staan.’’

Je helpt kleine intermediairs met hun toekomstbeeld. Hoe doe je dat?

‘‘Dat is natuurlijk het geheim van de smid. Maar ik vertel over de grote ontwikkelingen in de economie en ik vraag de intermediairs naar hun ervaringen en bevindingen. Daarna vraag ik; waar zijn jullie mee bezig en waar willen jullie mee bezig zijn? Wat is jullie ambitie? Dat hebben ze vaak nog nooit uitgesproken. Naast de ambitie komt ook hun focus aan bod. Ambitie moet een bepaalde focus creëren, die op zijn beurt weer moet aansluiten bij kansen.’’

Hoe zie je als ZP’er kansen en belemmeringen?

‘‘Die vraag moet je jezelf meerdere keren per week stellen. En kijk vervolgens of de vraag vanuit de markt aansluit bij jouw kracht(en). Kun je deze kracht ontwikkelen of is deze kracht nog te ver weg? Je moet je bewust zijn van je kracht en de kansen en mogelijkheden in de markt. Er is geen makkelijk zwart-wit antwoord, maar je moet je bewust worden van jouw aansluiting op de markt. Als je hierover moet nadenken leert de ervaring dat je de stap maar beter niet kunt nemen. Er zijn genoeg andere kansen waarmee je de markt kunt aanspreken.’’

Bart van der Geest