Extra aandacht voor je opdrachtgever

Je bent zelfstandig ondernemer en hebt eindelijk zoveel klanten dat je goed rond kunt komen. Klaar is Kees? Niet dus. Vergeet niet dat je de relatie met jouw opdrachtgevers ook moet onderhouden, want ook volgend jaar wil je graag weer opdrachten krijgen.

Hoe pak je dat nu aan? “Je hoeft in elk geval niet met bonbons of koffie aan te komen”, zegt Leo Kits van ZZP-Nederland. “Dat is niet nodig. Wat je wél moet doen, is extra aandacht geven aan je opdrachtgevers. Dus niet alleen een contactmoment hebben bij het begin- en eindpunt, maar ook tussendoor evalueren hoe het gaat. Zo toon je je betrokkenheid.”

Evaluatiemomenten

“Die tussentijdse evaluatiemomenten zijn belangrijk. Aandacht geven aan je opdrachtgever op het moment dat je de opdracht binnenhaalt is niet genoeg. Vraag ook tussendoor aan je opdrachtgever hoe hij vindt dat het gaat en of je het aanpakt zoals hij het graag ziet. Daarmee laat je aan die opdrachtgever zien dat ‘ie belangrijk is voor jou. Natuurlijk kan niet iedere zzp’er dit doen, sommigen hebben daar te veel opdrachtgevers voor. Maar als je twee of drie opdrachtgevers per jaar hebt, moet je dit zeker doen.”

Langdurige relaties

Josien van Breda-Hoekstra is beleidsadviseur bij FNV Zelfstandigen. Ook zij geeft aan dat het behouden van je relaties met klanten ‘ontzettend belangrijk’ is. “Vaak ontstaan er langdurige relaties met een opdrachtgever, waarbij je op gezette tijden weer terug gevraagd wordt. Ook uit het netwerk van je opdrachtgever kunnen weer nieuwe opdrachten ontstaan. Dus die relatie en het behoud ervan is van levensbelang voor jouw bedrijf.”

Advies

Kits geeft zelfstandig ondernemers ook nog een advies mee. “Ga niet buiten je eigen vakgebied werken. Veel zzp’ers pakken alle opdrachten aan die ze kunnen, om maar aan genoeg werk te komen. Maar daarmee snijd je jezelf alleen maar in de vingers. Als je een opdracht aanneemt die je eigenlijk niet kunt uitvoeren, ben je heel veel tijd kwijt of lever je slecht werk af. En dan ben je de opdrachtgever ook meteen kwijt. Mijn advies is: weet wat je kunt en zoek daar opdrachtgevers bij. Het is namelijk makkelijker om je relaties bij te houden, dan om nieuwe opdrachtgevers te zoeken.”

Van Breda-Hoekstra geeft als advies dat je twee positieve punten moet hebben en houden. “Je vakkennis en je frisse blik. Zo onderscheid je je en kun je waarde toevoegen. Op die manier bouw je een goede relatie op met je opdrachtgever. Je mag ook op een positieve manier kritisch zijn en je kennis delen. Wat je vooral niet moet doen, is gemaakte afspraken niet nakomen of je positieve houding verliezen.”

Bart van der Geest