headfirst-tips-tricks-gouden-adviestips-voor-zelfstandig-professionals

Gouden adviestips voor Zelfstandig Professionals

Uit de marktmonitor voor Zelfstandig Professionals ZP Facts blijkt dat meer dan 43% van de ZP’ers een adviserende rol heeft. In dit artikel acht gouden tips voor een goed advies aan jouw klant.

In de recent verschenen marktmonitor ZP Facts wordt tevens gesignaleerd dat de stijging van het aantal Zelfstandig Professionals in lijn is met die van de zzp’ers in Nederland, zoals die door het CBS is becijferd. Het aantal hoogopgeleide kenniswerkers die als Zelfstandig Professional aan de slag gaan, groeit nog steeds. Hoe onderscheid jij je als adviseur van jouw vele collega’s? In een adviserende rol zijn de volgende zaken zeer belangrijk:

1. Verdiep je in je klant: begrijp zijn business en zorg ervoor dat je van knelpunten op de hoogte bent. Ken dus ook de pijnpunten. Indien jij de pijn weg kunt nemen, is jouw klant altijd blij.

2. Wees eerlijk over wat je precies kunt en waar je zwakheden liggen. Jouw klant huurt je in om je deskundigheid. Eerlijkheid duurt het langst. Omgekeerd geldt het overigens ook; kun je waarde toevoegen aan een organisatie, zorg ervoor dat je je goed verkoopt.

3. Neem geen opdrachten aan die niet bij jou passen. Geld is verleidelijk, maar als je niet zeker van je zaak bent, neem de opdracht niet aan. Dit kost je uiteindelijk altijd meer tijd én energie.

4. Formuleer altijd kort en krachtig het eindresultaat van de opdracht. Wat kun je bereiken en waarom? Maak heldere afspraken over wie, wat, voor wanneer en op welke manier het aangeleverd wordt. Zo voorkom je misverstanden.

5. Het echte werk begint pas bij de implementatie en uitvoering. Een strategisch plan is mooi, maar jouw klant zal dit plan pas echt waarderen als hij weet hoe hij het moet uitvoeren. Help ook daarbij.

6. Communiceer eerder te veel dan te weinig. Wees hierin overduidelijk en vertel hoe het ervoor staat. Bij vragen, reageer zo snel mogelijk. Toon altijd je oprechte interesse.

7. Deel je professionele kennis en inzichten. Mensen geven aan mensen die geven. Mensen houden van mensen die delen. De eenvoudigste bron van meer werk is een tevreden klant.

8. Blijf jezelf altijd ontwikkelen en verbeteren. School je regelmatig bij op je vakgebied. Vraag na een opdracht om feedback, zodat je jezelf kunt verbeteren.

Redactie