‘Het draait niet allemaal om geld’

Reinier Steures (1985), reclamestrateeg, oprichter van kennisplatform RA*W en mede-eigenaar van Natwerk, richt zich vooral op wat hij voelt. ‘‘Ik doe alleen dingen waar ik een goed gevoel bij heb. Persoonlijke ontwikkeling is immers belangrijker dan geld verdienen.’’

RA*W organiseert gratis masterclasses voor jong reclametalent en mkb’ers. ‘‘Iedereen die ergens vastloopt in het bedrijfsleven, kan binnen een uur gratis advies krijgen van reclamestrategen en consultants.  Je leert er veel van om onder druk binnen een uur tot een waardevol advies te komen. Ook geeft het veel voldoening wanneer je iemand écht verder kunt helpen en diegene met frisse moed de deur uit ziet lopen.’’

Klein en creatief

‘‘Kleine bureaus zijn creatiever en opvallender dan grote bureaus. Toch slokken de grote bureaus de kleine op. Ik ben ervan overtuigd dat het voor grote bureaus moeilijker is om net zo veel creativiteit te bieden als een klein bureau. Als klein en onafhankelijk bureau heb je namelijk meer creatieve vrijheid en word je niet beperkt door financiële overwegingen. Daarom doen wij alleen iets als we het leuk vinden.’’

Vrijheid, blijheid

‘‘Voor jezelf werken maakt een mens gelukkiger. De vrijheid die je krijgt zorgt voor meer motivatie dan wanneer je voor een baas werkt. Daarbij moet je niet te veel luisteren naar wat je omgeving zegt en niet proberen te leven naar de verwachtingen die anderen van je hebben. Voor jezelf beginnen is een kwestie van doen. Je mag fouten maken, want daarvan kun je leren. Maar daarna moet je wel weer doorgaan. Zonder doorzettingsvermogen kan een goed idee makkelijk doodbloeden.’’

Onderbuikgevoel

Reinier houdt liever geen rekening met meningen van buitenaf. Zo heeft Natwerk twee alcoholische dranken in de markt gezet, waarvan er een te koop is bij alle Nederlandse Albert Heijn-vestigingen. ‘‘We zetten een nieuw product gewoon in de markt en dan zien we vanzelf hoe de reacties zijn. Als je eerst eindeloos marktonderzoek gaat doen, dan ben je alweer te laat. We doen gewoon waar we plezier in hebben en maken producten waar wij een goed gevoel bij hebben. Vooral commercieel gezien is dat niet altijd even verstandig, maar het maakt ons wel creatiever. Dat is wat mensen zien aan ons werk; het is anders en vrolijk. Wij volgen ons onderbuikgevoel, wat meestal goed uitpakt.’’

Redactie