headfirst-tips-tricks-hoe-word-ik-expert

Hoe word ik expert?

Je hebt jarenlang ervaring opgedaan, je gelooft in je eigen kunde en weet dat je een expert bent. Maar weten je opdrachtgevers dat ook? Je kunt op verschillende manieren overkomen als een expert. Een aantal tips om jouw expertise naar voren te laten komen.

Deel kennis

Thomas Lapperre, online marketeer van Bloeise, laat zien dat hij een expert is door blogs te schrijven: “Met bloggen positioneer ik mijzelf als specialist. Het is een goede manier om jezelf te profileren. Als mensen op een site met veel lezers mijn blog zien staan, dan zorgt dat voor vertrouwen.”

Door je kennis te delen, toon je aan dat je ervaren bent. Probeer websites voor jouw doelgroep te benaderen en vraag of je een blog voor hen mag schrijven. Je kunt ook bloggen op je eigen website of zelfs een boek schrijven. Kun je beter spreken dan schrijven? Laat jezelf interviewen of organiseer workshops.

Deel belangrijke momenten

Je kunt mijlpalen van je ondernemerschap vieren met je opdrachtgevers. Besta je tien jaar? Zet het op Facebook. Heb je 7.000 volgers op Twitter? Schrijf er een tweet over en bedank je fans! Je laat hiermee niet direct zien dat je een expert bent, maar wel dat je een groot track record hebt en er mensen zijn die in je geloven.

Leer pitchen

Niet elke ZP’er kan in een paar zinnen duidelijk aangeven wat hij voor zijn opdrachtgever kan betekenen. Leer je werk te pitchen. Met een kort en krachtig verhaal komt jouw expertise naar voren. Wees voorbereid op mogelijke vragen en probeer alles zo duidelijk mogelijk te beantwoorden. Denk hierbij ook aan je doelgroep. Als jij codes schrijft voor bepaalde systemen, moet je dit in gangbare termen kunnen uitleggen.

Maak van je opdrachtgevers ambassadeurs

Vraag aan vorige opdrachtgevers hoe hun ervaring met jou en jouw werk was. Gebruik quotes van hen op je website. Je toont hiermee aan dat je professioneel kunt werken. Mond-tot-mondreclame is belangrijk. Als iemand hoort van een goede vriend dat jij goed werk kunt leveren, dan is die persoon sneller geneigd om van jouw diensten gebruik te maken.

Bart van der Geest