‘‘Je moet investeren in je aanpassingsvermogen’’

‘‘Waar ondernemers zélf om vragen, daar sta ik voor”, zegt Hans Biesheuvel, bestuurder en Initiatiefnemer van stichting ONL voor Ondernemers. Hij wil Europa en Nederland verder helpen door, vanuit de blik van de ondernemers, dichterbij de politiek te komen. ‘‘Als ondernemer kun je niet alles alleen.’’

Wat is de doelstelling van ONL voor Ondernemers?

‘‘ONL voor Ondernemers is een stichting door ondernemers, voor ondernemers. Wij geven ondernemend Nederland een stem. We staan de ondernemers bij en voor hen komen wij met concrete voorstellen die Nederland vooruit helpen. Rond Prinsjesdag komen wij altijd met een Schaduwbegroting. Dit is onze versie van de Rijksbegroting, maar dan vanuit het oogpunt van de ondernemer. Deze begroting is goed doorgerekend en onafhankelijk van de politiek.’’

De wereld om ons heen verandert steeds sneller. Wat betekent dit voor ondernemers?

‘‘Als ondernemer moet je kennis en vaardigheden blijven ontwikkelen om te kunnen investeren in je aanpassingsvermogen. Let wat minder op wat je niet kunt en focus je op waar je wel goed in bent. Daarmee kun jij je onderscheiden. Blijf daarbij wel goed om je heen kijken. Wat speelt zich af in jouw branche en hoe speel je daar op in? Toch moet je dingen vaak gewoon doen, en niet alleen maar nadenken.’’

Wat zegt dit over de mentaliteit die ondernemers moeten hebben?

‘‘Verandering moet je zien als kans, niet als een bedreiging. Maar je kunt niet alles alleen. Een sterk netwerk is essentieel en een belangrijke factor om te kunnen groeien. De vader waarmee je op zaterdagochtend langs het voetbalveld staat kan op dinsdag een deur voor je openen bij een potentiële klant. Ik geloof daarbij in transparantie en anderen iets gunnen. Dan komt jouw toegevoegde waarde vanzelf bovendrijven. Zo niet, dan ben je niet onderscheidend genoeg en moet je je misschien specialiseren.’’

Zijn er in de snel veranderende wereld ook een aantal vaste ontwikkelingen?

‘‘Dat is natuurlijk de digitalisering van de maatschappij. Dit heeft invloed op alles wat we doen. Er is meer snelheid en dynamiek en je moet je eigen vindbaarheid verbeteren. De tweede ontwikkeling is een grote verandering op het gebied van financiering en groei. Geld lenen bij een bank is al lang niet meer vanzelfsprekend. Vergelijk het kerstdiner van 2007 eens met die van vorig jaar. In 2007 had je een huis met een enorme overwaarde, wat jaarlijks lekker doorgroeide. Je had een vaste baan met veel zekerheden en je pensioen was geregeld (althans, dat dacht je). Nu is dat allemaal anders. We leven met permanente onzekerheid.

Tenslotte zie ik nog een beweging naar klein. Het is slim om klein te blijven, want klein staat voor efficiënt en wendbaar. Hier zie ik voor ZP’ers een grote kans. Ga ondernemen en doe waar je goed in bent.‘’

Lees hier het uitgebreide interview.

Redactie