ZP Radio

‘LinkedIn is de netwerkborrel, Facebook de kroeg’

Waarom zou ik als Zelfstandig Professional aan de slag gaan met social media? Kies ik voor Facebook, LinkedIn of Twitter? En wat doe ik als mijn naam al bezet is? Social media-adviseur Martijn Holtes geeft antwoord op ZP Radio.

Martijn Holtes is socialmedia-consultant bij het bedrijf Just Connecting. Hij adviseert ondernemers over hun online strategie. Martijn: “Social media is een belangrijk middel voor ondernemers om zichzelf te onderscheiden. Bovendien is het relatief goedkoop. Maar het allerbelangrijkste is dat je het op de juiste manier inzet!”

Netwerkborrel versus stamkroeg

Daar helpt hij ondernemers bij. Eén van de meestgestelde vragen is: op welk medium of op welke media moet ik actief zijn als ondernemer? Volgens Martijn hangt dat af van je doelgroep. “Ik vergelijk LinkedIn met de professionele netwerkborrel en Facebook met de kroeg op de hoek,” vertelt hij. “Op LinkedIn is de zakelijke doelgroep actief. Zit je in de B2B-markt? Dan moet je dus zeker een LinkedIn-account hebben. Maar op Facebook komen veruit de meeste mensen. Vooral consumenten, maar ook jouw zakelijke contacten. Net zoals je in jouw stamkroeg een potentiële klant kunt tegenkomen, kan dat ook gebeuren op Facebook.”

Manier van communiceren

Volgens Martijn zit het grote verschil in de tone-of-voice. “Ga je naar een netwerkborrel, dan trek je je nette pak aan en praat je anders met mensen dan dat je in de kroeg staat,” zegt hij. “Zo is het ook op LinkedIn. Je manier van schrijven en presenteren is zakelijker dan op Facebook. Facebook is meer de buurtkroeg: het mag allemaal wat losser en grappiger.”

Registreer je (bedrijfs)naam overal

Voor welk kanaal je ook kiest, claim altijd je naam op ieder medium. Martijn: “Zo weet je zeker dat je professioneel aanwezig bent. Je wilt niet dat een ander met jouw naam aan de haal gaat.”

Wat doe je als jouw eigen naam of bedrijfsnaam al bezet is? “Dat kan gebeuren, zeker als je bijvoorbeeld Piet Jansen heet. Onderscheid je dan met een goede omschrijving en professionele profielfoto,” zegt Martijn. “Sowieso zie ik op veel LinkedIn-profielen nog vakantiefoto’s of zelfs helemaal geen profielplaatje. Mijn tip aan ZP’ers: kies een nette, zakelijke foto. Het is een kleine moeite om jezelf professioneel te profileren.”

Wil je meer tips van Martijn? Lees verder in dit artikel of luister naar het interview op ZP Radio.

Redactie