‘‘Meer verdienen maakt boekhouden leuk’’

Financieel adviseur en oprichtster van Healthy Finance, Femke Hogema, wil ondernemers bewust maken van hun cijfers om zo een gezond bedrijf neer te zetten. In de uitzending van ZP Radio vertelt zij hoe boekhouden zelfs leuk kan zijn.

Femke: ‘‘Ondernemers vinden boekhouden niet leuk. Om die reden hebben zij vaak een boekhouder en concentreren ze zich zelf op hun eigen vak. Bezig zijn met cijfers is niet hun hobby, dus daar doen ze niet aan. Met Healthy Finance stimuleer ik ondernemers om bewust met hun cijfers bezig te zijn om zo tot een gezonde financiële situatie te komen.’’

Raad je het af om de boekhouding uit te besteden?

‘‘Zeker niet. Ik vind het verstandig wanneer ondernemers een boekhouder hebben. Zo zorg je voor een goede belastingaangifte en optimale benutting van alle voordelen. Van de ouderwetse schoenendoos met bonnetjes ben ik geen voorstander. Tegenwoordig zijn er heel mooie manieren om je bonnetjes snel, gemakkelijk en goedkoop te bewaren. Deze manieren zijn ook voor Zelfstandig Professionals erg betaalbaar. Dat heen en weer mailen over onvindbare bonnetjes kost alleen maar tijd en geld. Daarnaast heb je met het schoenendoos model het effect dat je na de zomer van 2016 pas op de hoogte bent van hoe je er in 2015 voor staat. Daar word ik echt verdrietig van. Je moet gewoon weten hoe je onderneming ervoor staat.’’

Hoe kunnen ZP’ers een band creëren met hun cijfers?

‘‘Allereerst afstappen van die schoenendoos. Je moet wekelijks kunnen zien hoe je ervoor staat. Mijn missie is om financiën leuk, praktisch en toegankelijk te maken. Mensen moeten het kunnen snappen om er plezier in te krijgen. Ik laat ondernemers ervaren dat ze meer gaan verdienen als ze zich verdiepen in hun geldzaken.’’

‘‘Een band creëren met je geldzaken begint allemaal bij een plan. Maak je doelen helder en vertaal dit naar cijfers. Dan kun je gaan kijken naar de haalbaarheid van je doelen. Is dit mogelijk? Verdien ik hier wel genoeg mee? Het beantwoorden van die vragen geeft je een bepaalde focus waarmee je jouw doelen ook kunt waarmaken. Dat zie je terug in de cijfers en dán begint het leuk te worden.’’

Hoe maak je van een doel een haalbaar doel?

‘‘Ik leer ondernemers hun cijfers te interpreteren en daarnaast organiseer ik ook evenementen. Daar gaan ondernemers aan de slag met hun doelen. Ze doorlopen een praktisch programma waar gezamenlijk wordt gekeken naar de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de plannen. Kort door de bocht moeten de ondernemers aan de slag met de vraag; hoeveel omzet ga ik behalen en hoeveel gaat mij dat kosten?’’

Redactie