headfirst-tips-tricks-opdrachten-vinden-via-social-media

Opdrachten vinden via social media

Social media helpen je te netwerken vanuit je eigen huiskamer of kantoor. En laat netwerken nu dé manier zijn om nieuwe opdrachten te krijgen als zzp’er. Hoe kun jij opdrachten vinden via Facebook, LinkedIn of Twitter? Vijf tips.

1. Kies een medium

Er zijn talloze sociale media en het worden er steeds meer. Hoe kies je dan de juiste site? Bedenk je eerst welke doelgroep je wilt bereiken. Facebook en Tumblr zijn vooral ‘vrienden- en familienetwerken’. Je wilt je privé-contacten ten eerste niet ‘lastig vallen’ met je zakelijke berichten en ten tweede heb je er waarschijnlijk weinig aan: dit zijn niet jouw potentiële opdrachtgevers.

LinkedIn is het medium bij uitstek voor zakelijk netwerken. Je kunt hier je cv invullen en je aanmelden bij discussiegroepen over onderwerpen die passen bij jou als ondernemer. Voor ieder beroep en elke interesse is wel een groep te vinden. Denk aan de ‘Film & Video Editor’ groep, het ‘Nederlands Medianetwerk’ of ‘Educatief ondernemen’.

2. Vul je profiel in

Zie je profiel als een online cv. Vul je relevante opleiding en werkervaring in, in combinatie met een heldere tekst over jou als ondernemer. Wat maakt jou uniek, welke opdrachten neem je aan, waarom moeten opdrachtgevers jou bellen?

Je kunt ook je losse projecten of opdrachten toevoegen. Je kunt vervolgens opdrachtgevers of teamgenoten vragen een beoordeling te schrijven.

3. Deel je kennis

Doe actief mee aan discussies en deel content op je LinkedIn- of Twitterprofiel. Schrijf blogs, maak online video’s, laat je werk zien of deel vaknieuws. Door je kennis te delen, profileer je je als expert en wordt je gevonden als opdrachtgevers zoeken naar een expert.

4. Steek er tijd in

Een keer een profiel invullen is niet genoeg. Blijf content delen, meepraten en voeg nieuwe contacten toe aan je vriendenlijst. Vooral bij het toevoegen van contacten moet je goed in de gaten houden welk medium je gebruikt. Uit onderzoek van Elsevier in 2013 blijkt dat de meeste mensen er niet van gediend zijn zakelijke contacten toe te voegen op privénetwerken als Facebook. Voeg je zakelijke kennissen dus toe op LinkedIn. Volgen op Twitter mag ook.

5. Wees niet te wanhopig

Ga niet alles van een potentiële opdrachtgever liken of delen. Wees niet te schreeuwerig: spam geen discussiegroepen vol met de boodschap dat je opdrachten zoekt en spam geen mensen met privéberichten. Heb geduld. Als jij je goed profileert en contacten legt, wordt je vanzelf gevonden.

Bart van der Geest