Opdrachtgevers onvoldoende voorbereid

Goed opdrachtgeverschap wordt belangrijker. Waarom dat zo is, betoogt Maya in haar nieuwste blog.

De economie en de inhuurmarkt gaan weer bergopwaarts. Na de crisis gaat het nu weer de goede kant op. Alle tekenen zijn er dat het over niet al te lange tijd weer een consultantsmarkt is, in plaats van een opdrachtgeversmarkt.

Schifting

De opdrachtgevers maken zich weinig zorgen en dat is niet zo verstandig. Zelfstandig consultants zijn namelijk al een tijdje bezig met het zogenaamde schiftingsproces. Wat is dit? Ze filteren hun contacten op zowel opdrachtgeversgebied als intermediairs.

Ten tijde van de crisis was dit simpel, omdat er nauwelijks tot geen opdrachten waren. Zodra er een (overwegend dramatisch slecht betaalde) opdracht verscheen, doken daar veel te veel beschikbare zelfstandigen op. Zij gingen gewoon in zee met mensen en organisaties die ze het vel flink over de oren trokken. De verwachtingen werden opgeschroefd en het zoeken naar het bekende schaap met vijf poten was eerder minimale vereiste dan onzinnige verwachting.

Uitgebuit

De contracten werden langzaamaan wurgcontracten. De concurrentiebedingen kwamen weer op tafel. De zelfstandig consultant werd soms ronduit uitgebuit. Maar in het oog van een economische crisis accepteerden we het, allemaal. Je hoofd boven water houden en je gezin te eten geven was alles wat telde. Ten koste van alles.

Maar de tijden veranderen in razend tempo en sommige opdrachtgevers hebben nog niet helemaal door. Want de opdrachtgevers en intermediairs die zich tot voor kort op deze manier opstelden, staan inmiddels bij zelfstandigen op een zwarte lijst. Waarschijnlijk zonder dat ze dat zelf weten. Die zelfstandige die in de nabije toekomst de opdrachten weer voor het kiezen heeft, heeft voor zichzelf een heel helder plaatje van organisaties die hem bijstonden, ook in zwaar weer en diegenen die van de situatie misbruik hebben gemaakt. En die laatsten konden nog wel eens heel veel moeite krijgen met het vinden van mensen.

Te laat

De markt is aan het aantrekken en het zal nog wel even duren voor we weer op het niveau zitten van voor de crisis, maar als je als opdrachtgever pas dan aan je eigen inhuurmentaliteit gaat werken, ben je te laat. Want die zelfstandige heeft al aan het begin van zijn ondernemerschap geleerd dat netwerken en werken aan een goede verstandhouding een continue proces is. De zelfstandige weet dat je ook in de mindere tijden moet investeren in houding, mentaliteit en het onderhouden van contacten. De opdrachtgever heeft daar veel minder ervaring mee. Hij zal zichzelf in de toekomst nog tegenkomen.

Nu wordt er door verschillende zelfstandigen gewikt, gewogen en beoordeeld. Nu wordt er gekeken naar wie zich respectvol bleef opstellen en wie niet. En deed je dat niet als opdrachtgever, dan is dit wel hét moment om daar mee te beginnen. Doe dat voordat zelfstandigen over twee jaar zeggen: “Laat maar, voor jou hoef ik nu niet te werken. Voor jou 10 anderen.”

Meer weten over goed opdrachtgeverschap? Lees ZP Facts editie 3 2015.

Bart van der Geest, manager marketing & communicatie

Bart van der Geest (1988) is sinds 2010 actief voor HeadFirst. In dat jaar rondde hij zijn HBO-opleiding Management, Economie & Recht, met specialisatie in Marketing, af. Na diverse functies vervuld te hebben binnen onze organisatie, werd hij in 2015 manager marketing & communicatie. Van hieruit is Van der Geest verantwoordelijk voor alle intern- en externe communicatie, PR en marketing-activiteiten van HeadFirst.