headfirst-tips-tricks-social-media-zakelijk-inzetten-zo-doe-je-dat

Social media zakelijk inzetten: zo doe je dat!

Zelfstandig Professionals kunnen social media nog beter zakelijk benutten, denkt social media expert Martijn Holtes. Hij weet alles over social media zakelijk inzetten en vertelt hoe jij meer uit jouw LinkedIn-, Facebook- en Twitter- account kunt halen. 

Social media zakelijk inzetten – LinkedIn

LinkedIn is een online sociaal netwerk. Het netwerk is gericht op vakmensen. Dit is de plek waar jij als ZP’er kunt schitteren. Martijn Holtes:

1: “Omschrijf jezelf met andere woorden dan: creatief, gedreven en gespecialiseerd. Deze termen komen vaak voor, waardoor jij jezelf op deze manier niet onderscheidt. Betitel jezelf nooit als directeur van je eigen bedrijf. Omschrijf liever jouw takenpakket, zo weten klanten wat ze aan jou hebben. Vergeet niet: directeur is geen werkomschrijving.”

2: “Verwerk in jouw LinkedIn-account zes keer je droombaan, expertise of ambitie. Zo zorg je ervoor dat de lezer er niet omheen kan.”

3: “Als je opzoek bent naar een nieuwe klus, zet dit dan in jouw headline. Op deze manier vinden de juiste personen jou sneller en val jij beter op.”

4: “Zet in jouw samenvatting je contactgegevens, zoals je telefoonnummer en e-mail. Als je deze enkel in je persoonlijke gegevens zet zijn deze niet voor iedereen zichtbaar.”

5: “Stuur nooit zomaar een vriendschapsverzoek naar iemand die je niet kent. Zo voorkom je een netwerk van onbekenden waar je weinig aan hebt. Als je wel met een vreemde in contact wilt komen, kijk dan wie in jouw netwerk vrienden met die persoon is en vraag of hij jou voorstelt. Je kunt wel een vriendschapsverzoek sturen met een bericht waarin je uitlegt waarom je wilt ‘connecten’.”

Wil jij meer weten over LinkedIn – social media zakelijk inzetten? De HeadsUp van november 2018 stond in het teken van ‘Meer succes met LinkedIn – Social selling’. LinkedIn-expert Annelies van Toledo vertelde deze avond over zakelijke mogelijkheden van LinkedIn en gaf praktische tips voor het zichtbaar maken van jouw profiel.

Social media zakelijk inzetten – Twitter

Twitter is een sociaal medium waar je berichten kunt sturen, mensen kunt volgen en op elkaar kunt reageren. Dit alles doe je in 140 tekens per bericht. Deze internetdienst is geschikt om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Hoe zorg je dat jij ‘trending topic’ wordt?

1: “Voeg altijd een foto toe in jouw tweet, zo vestig je meer aandacht op jouw bericht. Let wel op! Je kunt niet zomaar een foto van Google plukken. Veel foto’s hebben auteursrechten. Je kunt foto’s gelabeld voor hergebruik vinden op Pixabay.“

2: “Tweet inhoudelijke content. Oftewel tweet alleen met een reden. Doelloze tweets zijn niks waard. De inhoud moet doeltreffend en vernieuwend zijn.”

3: “Tweet over actuele onderwerpen en geef je mening. Koppel aan deze tweets je bedrijfsnaam. Zo kom je in de belangstelling.”

Social media zakelijk inzetten – Facebook

Facebook is een sociaal netwerk dat vrienden, collega’s, studiegenoten en kennissen met elkaar in contact brengt. Wist je dat het ook op zakelijk gebied handig kan zijn? Facebook heeft op dit moment meer dan negen miljoen Nederlandse leden en daarmee is je potentiële bereik enorm. Hoe zorg je dat zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep je volgen via Facebook? Martijn heeft tips:

1: Voordat je een zakelijke Facebookpagina opzet, is het belangrijk dat je eerst doelen stelt. Wat wil jij precies bereiken met je zakelijke Facebookpagina? Wil je meer online zichtbaarheid of wil je jouw diensten en producten promoten? Hoe beter je weet wat je wilt, hoe beter jij je kunt focussen op je doel.”

2:  “Maak een bedrijfspagina aan en verwijs op jouw persoonlijke Facebookpagina naar je eigen bedrijf. Geef zo veel mogelijk (achtergrond) gegevens over je bedrijf.”

3: “Richt je op een bepaalde doelgroep en benoem deze ook op jou pagina en website.”

4: “Adverteer via Facebook. Facebook biedt jou de mogelijkheid om heel specifiek te adverteren. Facebook-gebruikers delen namelijk veel informatie met Facebook die jij vervolgens kunt gebruiken om jouw doelgroep te benaderen.”

5: “Vraag aan al jouw Facebookvrienden of ze jouw zakelijke pagina willen liken. Hoe meer likes hoe meer jouw bedrijf onder de aandacht komt.

6: “ Zet minimaal één keer per dag een update op je zakelijke Facebookpagina. Zo blijf iedere dag opnieuw zichtbaar.”

7: “Kies een zakelijk Facebookfoto. Geen vakantie- of feestfoto’s.”

Bart van der Geest