headfirst-tips-tricks-waar-let-een-opdrachtgever-op

Waar let een opdrachtgever op?

Kleren maken de man… Maar niet alleen je uiterlijk zorgt ervoor dat een potentiële opdrachtgever jou een opdracht gunt. Waar let een opdrachtgever nog meer op?

VAR

Een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) krijg je van de Belastingdienst en bewijst jouw status als zelfstandige en is de opdrachtgever gevrijwaard van loonheffing. Overigens is een VAR niet verplicht, maar wordt door opdrachtgevers wel gevraagd. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de verschillende mogelijkheden.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Zorg dat je je verdiept in een mogelijke opdrachtgever. Hierdoor kun je in een eerste gesprek makkelijker doorvragen als de opdracht niet helemaal duidelijk is. Weet waar je het over hebt. Bovendien kom je zo een stuk zekerder en professioneler over.

Zorg dat opdracht duidelijk is en maak beloftes waar

Zorg ervoor dat de opdracht duidelijk is en zet dit, indien noodzakelijk, ook op papier in een opdrachtbevestiging waar je de gemaakte afspraken zet. Belangrijk is dat je altijd waarmaakt wat je belooft. Wees hier eerlijk in en verwijs door naar andere zzp’ers als de opdracht te hoog gegrepen is. Neem nooit een opdracht aan die je niet waar kunt maken. Een teleurgestelde opdrachtgever komt nooit meer terug.

Goede bedrijfsnaam en professionele communicatiemiddelen

Kies een duidelijke, korte bedrijfsnaam. Een goede bedrijfsnaam kun je makkelijk onthouden, en straalt uit waar je voor staat. Check altijd of de naam niet al in gebruik is of in een andere taal iets vreemds betekent. Investeer in je logo, briefpapier, visitekaartjes en website. Vergeet ook social media niet.   

Houd je kennis op peil

Jouw opdrachtgever huurt jou in, waarschijnlijk om jouw specifieke vakkennis. Houd je kennis dus op peil, doe aan bijscholing, volg trainingen en cursussen en bezoek evenementen voor jouw branche. Mocht je specifieke bedrijfsmiddelen gebruiken zoals software, zorg ervoor dat je weet  hoe het werkt!

Service!

We schrijven het niet voor niets met een uitroepteken. Meer dan ooit is service naar jouw opdrachtgevers heel belangrijk. Het gaat tenslotte niet alleen maar om nieuwe klanten, ook je bestaande klanten moet je koesteren. Wees dus bereikbaar en handel klachten altijd netjes af. Wees transparant. Een tevreden opdrachtgever levert altijd wat op.

Bart van der Geest