headfirst-tips-tricks-waar-moet-je-bedrijfswebsite-aan-voldoen

Waar moet je bedrijfswebsite aan voldoen?

Een website hebben als Zelfstandig Professional is belangrijk, maar het goed functioneren ervan is minstens zo belangrijk. Met deze drie stappen zorg jij ervoor dat jouw website optimaal presteert.

1. Word gevonden

Je website kan er nog zo gelikt uitzien, maar je hebt er vrij weinig aan als hij niet wordt bezocht. Om jouw vindbaarheid te optimaliseren, zijn er een aantal zaken waar je op moet letten:

  • Gebruik voldoende tekst. Wanneer jouw website minder dan 250 woorden bevat, wordt hij niet door Google gecontroleerd. Zorg wel dat alle tekst zorgt voor een toegevoegde waarde. Tekst die enkel fungeert ter opvulling van de site, wordt door een lezer niet gewaardeerd.
  • Zoektermen in koppen en titels. Google scant de titels en tussenkopjes van jouw pagina’s. Gebruik daarom zo veel mogelijk termen waar mensen naar zouden kunnen zoeken. Zorg er wel voor dat je de zoekwoorden niet overmatig gebruikt. Het is voor de leesbaarheid niet fijn om in iedere zin een bepaald woord te zien terugkeren.
  • Kwalitatieve tekst. Zorg dat de teksten op jouw website kloppen. Voorkom spelfouten en zorg dat alle zinnen goed lopen. Een tekst vol fouten is funest voor je geloofwaardigheid en imago.
  • Mobielvriendelijke site. Sinds 21 april kun je websitebezoekers mislopen als jouw website niet geschikt is voor smartphones en tablets. Websites die wel mobielvriendelijk zijn, krijgen namelijk voorrang in de zoekresultaten van Google.

2. Wees uitnodigend

Nu je website bezoekers trekt, moet je ervoor zorgen dat men de tijd neemt om je website te bekijken. Op deze manier zorg je dat je website uitnodigend is en dat je mensen interesseert in jouw dienst:

  • Overzicht. Binnen een seconde moet duidelijk zijn waar de website over gaat. Met een overzichtelijke homepage vergroot je de kans dat mensen doorklikken en jouw informatie ook echt lezen.
  • Denk aan je doelgroep. Ondanks dat Google je in allerlei bochten wringt om je vindbaarheid te vergroten, is het belangrijk om niet te vergeten voor wie je jouw website hebt gebouwd. Richt je daarom op je doelgroep, schrijf je teksten niet aan Google.
  • Maak gebruik van websitetrends. Als je een moderne website hebt, krijgen bezoekers de indruk dat jouw onderneming ook modern is. Vermijd schreeuwerige banners en zorg voor eenheid in zowel het kleurgebruik als in de rest van het design. Een grote websitetrend is flat design: een minimalistische 2D lay out. Apple en Windows zijn grote voorgangers wat betreft flat design.

3. Straal vertrouwen uit

Wanneer iemand jouw website bekijkt, moet hij het gevoel krijgen dat je meent wat je schrijft. Het laatste wat je wilt is dat mensen bij het lezen van jouw website argwaan krijgen. Zo laat je een website vertrouwen uitstralen:

  • Wees open en eerlijk. Natuurlijk wil je jouw product of dienst aan de man brengen, maar je wordt niet zomaar geloofd wanneer je vertelt dat jouw product de wereld gaat veranderen. Straal transparantie uit en wees eerlijk over jouw onderneming. Ook ben je verplicht een Kamer van Koophandel nummer te vermelden en mogen je contactgegevens niet ontbreken.
  • Ervaringen. Laat zien wat je als ZP’er hebt bereikt. Zo kun je foto’s plaatsen van jouw behaalde resultaten of vermelden voor welke klanten je hebt gewerkt.

Redactie