Flextrendmaand: Tom Haak over HR trends in 2018

Flextrendmaand: Tom Haak over HR trends in 2018

In de derde uitzending tijdens de Flextrendmaand van HoofdZaken op ZP Zaken is Tom Haak, directeur van HR Trend Institute, te gast. Voor HR Trend Institute verdiept Haak zich constant in de laatste HR trends, waarmee hij mensen hoopt te inspireren. Met Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen praat hij over de trends die we kunnen verwachten op de arbeidsmarkt in 2018.

Employee intimacy
Aan het einde van ieder jaar maakt Haak een overzicht van trends die voor het komende jaar relevant zijn. Eén van de trends ligt bij de verschuiving van het pleasen van de baas naar intimiteit met de werknemer. Vroeger was de norm dat men deed wat de baas van hen verwachtte, maar tegenwoordig is het veel belangrijker dat er ook wordt gekeken naar wat de medewerker nodig heeft en leuk vindt. “Door de techniek van vandaag zijn we goed in staat erachter te komen wat de medewerker nodig heeft en graag heeft. Volg wat mensen doen en leuk vinden en zet dit in om mensen te betrekken. Zo leer je je werknemer écht kennen en zet je hem of haar in op zijn of haar interessegebied”, aldus Haak.

Bovendien stelt Haak dat het aannemen of inhuren van mensen voor specifieke banen zal verdwijnen en de focus komt te liggen op het aantrekken van mensen die bij een organisatie passen. Denk aan een pool met mensen die bij de organisatie-idealen passen, daar graag willen werken en daar op een creatieve manier aan het werk worden gezet. Wie van deze pool mensen kan welke taak met plezier op zich nemen?

Power to the people
Volgens Haak proberen veel organisaties zaken nog steeds top-down te regelen, maar medewerkers willen graag zelf keuzes kunnen maken. Ze nemen liever het heft in eigen handen. Denk hierbij aan de dagindeling of de keuze voor de werkplek. Maar ook op het gebied van feedback hebben medewerkers andere behoeften. De ene medewerker is tevreden met een jaarlijks functioneringsgesprek en de andere wil graag wat vaker terugkoppeling ontvangen. Waarom zou je hier als organisatie niet flexibel mee omgaan?

Haak vindt dat organisaties ook niet alles wat betreft hun medewerkers hoeven niet te controleren en te regelen. Haak zijn advies is dan ook: laat het los. Mensen zijn perfect in staat zelf verantwoordelijkheid op zich nemen en dan alsnog het juiste resultaat te behalen. “Neem dat mee voor het komende jaar en kijk eens wat het je als organisatie oplevert”, aldus Haak.

Wil je het radio-interview met Tom Haak terugluisteren? Ga naar ZP Radio.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.