8 coronacrisis-tips voor zelfstandig professionals

8 coronacrisis-tips voor zelfstandig professionals

Nederland is in de ban van het coronavirus. Voorzorgsmaatregelen van de overheid om het virus in te dammen raken zzp’ers hard. Opdrachten worden verzet of geannuleerd, wat maakt dat jij minder gewerkte uren kunt factureren. Het paradox: deze chaotische en onzekere periode biedt ook kansen. Het vergt van jou als zelfstandig professional creativiteit en doorzettingsvermogen. Om jou een steuntje in de rug te geven, vind je hier een enkele tips en tricks.

  1. Volg coronabeleid opdrachtgever
    Zorg ervoor dat je constant op de hoogte bent van het door de opdrachtgever bepaalde coronabeleid. Volg intranet op de voet. En vanzelfsprekend: volg het beleid nauwkeurig op.
  2. Controleer voorwaarden
    Het is verstandig de algemene voorwaarden voor jouw lopende opdracht te controleren op afspraken over beëindiging of annulering. Dit verschilt per overeenkomst.
  3. Voorkom beëindiging
    Kun jij jouw werkzaamheden thuis voortzetten? Stuur bij jouw opdrachtgever dan aan op thuiswerken. Hint jouw opdrachtgever naar beëindiging van de opdracht? Ga in gesprek en probeer een werkwijze te vinden waarin jullie beide geholpen zijn, bijvoorbeeld met een tijd-voor-tijd overeenkomst. Jij werkt nu minder uren. Zodra de coronacrisis voorbij is, werk je meer uren ter compensatie.
  4.  Voorkom digitaal virus
    Ook wanneer je thuis aan het werk bent, kun je een ‘virus’ oplopen. Juist nu zijn online criminelen actief. In deze blog krijg je zeven cyber security tips. Ook slim: sluit een Cyberclear verzekering af. Jij – en zo ook de opdrachtgever – bent dan verzekerd tegen hacking, systeeminbraak, verloren data, gegevensdiefstal en cyber-aanvallen.
  5. Vraag belastinguitstel aan
    Tijdens de persconferentie van zondag 15 maart kondigden de Ministers Koolmees, Hoekstra en Wiebes enkele ondersteuningsmaatregelen voor zzp’ers aan. Een daarvan is de optie om als Zelfstandig Professional uitstel van inkomsten-, vennootschaps-, loon- en omzetbelastingen (btw) aan te vragen. De invordering door de fiscus stopt dan direct en bewijs dat je door het coronavirus in de problemen bent gekomen hoeft pas later aangeleverd te worden. We hopen niet dat het nodig is, maar je kunt ook sneller toegang krijgen tot de Bijstand voor zelfstandigen (BBZ) regeling. De regeling geldt voor drie maanden en vult het inkomen van zzp’ers aan tot het sociaal minimum (bijstandsniveau). Bekijk het kennisoverzicht van Knab voor de meest recente informatie over de huidige steunpakketten en de voorwaarden die hieraan verbonden zijn.
  6. Grijp corona aan als opportunity
    Wellicht is er vanuit huis meer mogelijk dan je van tevoren had gedacht. Ook opdrachtgevers werken vanuit huis, waardoor vaste overlegstructuren wegvallen. De ruimte in zijn of haar agenda geeft jou de mogelijkheid relevante contacten te leggen en zo jouw netwerk uit te breiden.
  7. Blijf ontwikkelen, juist nu
    Verder is kennis verkrijgen onverminderd belangrijk. Hoewel fysieke evenementen zijn afgelast, is er voldoende aanbod aan online opleidingen, cursussen en interessante webinars. Leg jezelf op minimaal eenmaal per week een webinar, tutorial of online opleiding te volgen.
  8. Blijf gezond!
    Tot slot, het belangrijkste en momenteel veelgehoord: blijf gezond. Zorg dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen, volg het advies van het RIVM op en maak op basis daarvan – zowel zakelijk als privé – verstandige keuzes. Niet alleen moet je voorkomen dat je het coronavirus oploopt, het is ook belangrijk dat je geen klachten krijgt door jouw nieuwe werkplek thuis. Creëer daarom een rustige werkomgeving, neem een goede houding aan achter jouw ‘bureau’ en breng structuur aan in jouw dag.

We staan voor jou klaar
Zelfstandig professional: we staan in deze tijd voor jou klaar. Samen kunnen we deze crisis aan. Jouw vertrouwde contactpersoon is onverminderd goed bereikbaar op zijn of haar mobiele telefoonnummer. Onze afdeling Support is zoals altijd ook beschikbaar voor vragen via support@headfirst.nl en op 023 – 568 56 30.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.