Al klaar voor spraakherkenning, freelance UX designer?

Al klaar voor spraakherkenning, freelance UX designer?

Voor de freelance UX designer wisselen nieuwe trends elkaar snel af. Waar sommigen nog volop bezig zijn met de migratie naar de smartphone, is bij anderen voice het nieuwe toverwoord. En gebruiken we onze muis over 10 jaar nog?

Focus op de smartphone voor de freelance UX designer

Om maar even met die muis te beginnen, die zijn we waarschijnlijk nog niet kwijt over 10 jaar. Maar we gebruiken hem wel steeds minder. Veel mensen zijn al volledig smartphone-centric. Met alle uitdagingen die erbij horen. Waar plaatsen we welke button als de duim in veel gevallen niet meer bij de uiterste hoek van de steeds grotere schermen kan komen? Hoe gaan we straks om met de opvouwbare exemplaren? Gebruikt een 50-plusser dat mobieltje trouwens op dezelfde manier als een millennial? Geen onbelangrijke vraag nu onze volwassen bevolking in 2019 voor het eerst voor meer dan de helft uit 50-plussers bestaat.

Conversational interfaces en video

Het UX designerwerk vraagt steeds meer inzicht in de backend processen en de customer journey. Waarbij we bijvoorbeeld echte conversational interfaces kunnen ontwikkelen waarin langere taken worden uitgesplitst in korte acties. Zodat het lijkt of een natuurlijke persoon je korte vragen stelt en je geen lange formulieren meer hoeft in te vullen. Deze dialoog met de gebruiker wordt bovendien steeds intelligenter en zorgt dat die nooit méér hoeft te doen dan strikt noodzakelijk.

Video kun je geen trend meer noemen met 300 uur aan geüploade YouTube video per minuut. Toch is voor de UX designer video nog een duidelijke groeimarkt. Onze concentratieboog is met 8 seconden inmiddels onder die van de goudvis terechtgekomen. Waar tekst en foto’s de gebruiker niet meer binnenboord houden, lukt dat met korte animaties nog wel. Bovendien converteren video’s beter en zorgen ze voor meer organisch zoekverkeer. Uiteraard betekent het niet dat je simpelweg videootjes kunt toevoegen aan bestaande sites en apps. Ook dit betekent weer dat de klantreis er anders uit zal gaan zien. Die vertaalslag – hoe integreer je video in de overall klantbeleving – vraagt nog heel veel aandacht van de freelance UX designer.

Spreek Nederlands met me

Ook al is spraakherkenning als technologie verre van nieuw, voor veel designers is het nog een relatief nieuw onderwerp. Siri spreekt al een paar jaar Nederlands maar de Google Assistant kan pas sinds vorig jaar met onze taal uit de voeten en moet nog populair worden. Toch wordt er al uitgebreid mee geëxperimenteerd door bedrijven als Albert Heijn, KLM en Bol.com. De grote boost wordt verwacht als in Nederland thuis en op de zaak slimme speakers zoals Google Home doorbreken.

In de VS maakt al ruim 20% van de mensen gebruik van deze apparaten voor bijvoorbeeld gesproken zoekopdrachten. Voor een bedrijf als Albert Heijn betekent het bijvoorbeeld dat mensen door de keuken lopend hun boodschappenlijst kunnen dicteren en ook suggesties kunnen krijgen (‘De Basic mayonaise of de Calvé die in de bonus is?’). Maar hoe gaan we dit in het dagelijks leven invlechten? Hoe gaat onze vrolijk terugsprekende dienst rekening houden met onverwacht bezoek en onze privacy? En hoe organiseren we Voice Search Optimization?

De freelance UX designer als product owner

Het werk van de freelance UX designer wordt daarmee steeds belangrijker. Bij Snap werden ze vorig jaar weer eens met de neus op de feiten gedrukt toen ze na een redesign van de Snapchat interface in een kwartaal tijd drie miljoen actieve gebruikers kwijtraakten. Steeds vaker bepaalt de look en feel van een dienst het verschil tussen succes en falen.

De freelance UX designer claimt ook gaandeweg een bredere rol. Die verschuift van een creatieve individu naar een creatieve product owner. En echte spin in het web die in staat is een proces te organiseren waarin iedereen wordt betrokken om de beste gebruikservaring te ontwikkelen. Een proces met korte design sprints waarbij iedere designkeuze snel kan worden geëvalueerd dankzij A/B testen en uitgebreide analytics.

Volop uitdagingen voor de freelance UX designer

Voor veel UX designers is het een mooie uitdaging om ook zo’n bredere rol krachtig in te vullen. Ben jij daar als freelance UX designer al mee bezig? Of ben je gewoon op zoek naar een leuke nieuwe User Experience uitdaging? Check dan zeker even het opdrachten overzicht. En schrijf je even in natuurlijk.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.