Bereid je voor op de netwerkeconomie

Bereid je voor op de netwerkeconomie

Organisaties evalueren naar Fuzzy Firms, waar het managen van externe kennis wezenlijk anders is dan in de huidige kenniseconomie. We zouden kunnen zeggen; we gaan naar een netwerkeconomie. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat organisaties nu al nadenken over de invulling hiervan: Hoe gaan ze in de nabije toekomst zorgen dat ze effectief gebruik kunnen blijven maken van specialistische kennis die op dat moment niet (voldoende) in de eigen organisatie aanwezig is? Termen als communities en goed opdrachtgeverschap steken de kop op. Als ondernemer kun je je eveneens voorbereiden op de veranderende arbeidsmarkt.

In de huidige economie, die we ondanks het officiële einde van de recessie nog verre van hersteld kunnen noemen, zijn de tekenen van de veranderende arbeidsmarkt nog maar moeilijk te herkennen. Organisaties zitten nog aan het stuur, er is op veel functies (met name de generalistische rollen) meer aanbod dan vraag, waardoor de prijs bij de inhuur van zzp’ers en medewerkers van detacheerders gedrukt wordt. Bedrijven kunnen kiezen uit het aanbod en bepalen hun palet aan voorwaarden. Maar wat als de economie (in rap tempo) aantrekt? Dan gaat de vernieuwde flexibele arbeidsmarkt zich aftekenen. Kenniswerkers zullen zelf bepalen met welke organisatie ze de meeste binding hebben en waar ze de leukste ‘klus’ kunnen doen. Daarnaast starten Young Professionals steeds eerder als ondernemer en willen niet jarenlang verbonden zijn aan dezelfde organisatie. De grens tussen vast en flex vervaagt, of wel wordt fuzzy.

Personal branding
Als ondernemer heb je hier eveneens mee te maken en waarom zou je hier niet nu al op voorbereiden? De vraag naar specialisten zal toenemen. Het is nu dan ook het moment te kiezen voor één, of bij voorkeur eigenlijk twee gebieden waar je je als zelfstandig ondernemer op specialiseert. Zorg er ook voor dat je jezelf op een goede manier in de markt zet, brand jezelf. Via je website, via LinkedIn, schrijf blogs, laat je expertise zien waar dit kan. Blijf tevens investeren in het onderhouden van je netwerk, juist ook als je op een opdracht zit. Zorg dat je via jouw netwerk opgenomen wordt in communities van organisaties. Grote organisaties zijn zich al aan het voorbereiden op uitdagingen als; hoe creëer ik een community van specialisten? Hoe manage ik deze en hoe communiceer ik met de professionals?

Volg opdrachtgevers op de voet
Het managen van communities vraagt van organisaties een wezenlijk andere manier van communiceren met ‘hun’ externen en misschien zelfs andere communicatiemiddelen. Volg deze bedrijven, jouw potentiële opdrachtgevers, dan ook op de voet. Laat je informeren door nieuwssites, laat je inspireren door blogs. Bezoek evenementen en netwerksessies. Sta open voor minder allerdaagse communicatiemiddelen als webinars, videoconferences en radio-uitzendingen. Er is zelfs al een radioprogramma dat zich volledig richt op zzp’ers, ZPRadio, wat opdrachtgevers aan het woord laat over hun externe inhuur.

Kortom, wees als ondernemer voorbereid op de toekomstige netwerkeconomie. En denk hierbij out of the box. Dit past in het Fuzzy Firm gedachtegoed.

Rick Kruiswijk, Directeur

Rick Kruiswijk startte zijn carrière bij Transavia, waar hij in dertien jaar alle functies binnen de ICT heeft doorlopen, van programmeur tot projectmanager. Vervolgens werd hij leidinggevende bij een toentertijd nieuw initiatief van BSO (nu ATOS) en Nedlloyd, waarna hij bij KPN de inhuur van externen heeft opgezet. Bij ING herhaalde hij deze opdracht, waarna Kruiswijk op 1 juni 1995 HeadFirst oprichtte. Tot de dag van vandaag is hij onze CEO. Met een zorgvuldig samengesteld directie- en managementteam stuurt hij de organisatie aan. Daarnaast is hij het vertrouwde gezicht van HeadFirst naar buiten.