Bied je relaties gemak en zekerheid in onzekere tijden

Bied je relaties gemak en zekerheid in onzekere tijden

We stevenen af op andere tijden met een enorme groei van flexibele arbeidsrelaties. Deze veranderingen geven onzekerheden en uitdagingen, maar ook kansen voor de zelfstandig professionals, de opdrachtgevers en alle partijen die daar tussen zitten. Zo staan wij als kennisbemiddelaar, die de juiste zzp’er brengt naar de opdracht die bij hem past, voor de uitdaging om winst te kunnen blijven maken zonder omzetstijging. De neerwaartse economie zorgt immers voor een toenemende margedruk. Tarieven worden op scherp gesteld. Winstontwikkeling zonder groei van de omzet is dan ook noodzakelijk om de crisis door te komen.

Maar daar zit wel een mits aan. Winst zonder omzetgroei kan, mits een bedrijf tijdig innoveert. Dit is naast kosten reduceren de belangrijkste troef die je in handen moet nemen in deze tijden. Het bekende advies never waste a good crisis is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel bedrijven durven het niet aan om anticyclisch te investeren in innovatie. Ze leggen de nadruk op hoge marges en omzetgroei. Vaak onder druk van de aandeelhouders.

En wat moet je dan innoveren? Die vraag lijkt lastiger dan hij is. Door goed te luisteren naar je klanten (voor ons zijn dat zelfstandig ondernemers, leveranciers en opdrachtgevers), kan je anticiperen op de klantwensen. Waar hebben zij echt behoefte aan en wat kun je hen aan meerwaarde leveren? Daarbij gaat het dus niet alleen om tarieven. Ik denk dat er juist nu behoefte bestaat aan gemak en zekerheid. Onderschat daarnaast ook niet de kennis en ideeën van je eigen medewerkers. Hier zitten vaak meer innovatieve ideeën verscholen dan men vermoed en die vaak onvoldoende worden benut.

Gemak en zekerheid
De inzet van ICT is voor ons één van de manieren om de crisis het hoofd te bieden. Door schaalbare online modellen en effectief ketenmanagement is het mogelijk efficiënter te werken. Door gebruik te maken van onder meer apps is het mogelijk een grotere groep zelfstandig professionals beter te kunnen bedienen, 24/7. En door digitalisering is het onder meer mogelijk facturen van zelfstandigen sneller te betalen.

Daarnaast is meer waarde creëren van belang. Value for money. Denk daarbij aan contractafwikkeling op maat, verzekeringen, opleidingen en pensioenen regelen. Door het leveren van dit soort extra toegevoegde waarden en hoge kwaliteit bouw je duurzame relaties op met zzp’ers, leveranciers en opdrachtgevers. Dit heeft in tijden van crisis meer prioriteit dan winstmaximalisatie. Bied je relaties gemak en zekerheid in onzekere tijden!

 

Bart van der Geest, manager marketing & communicatie

Bart van der Geest (1988) is sinds 2010 actief voor HeadFirst. In dat jaar rondde hij zijn HBO-opleiding Management, Economie & Recht, met specialisatie in Marketing, af. Na diverse functies vervuld te hebben binnen onze organisatie, werd hij in 2015 manager marketing & communicatie. Van hieruit is Van der Geest verantwoordelijk voor alle intern- en externe communicatie, PR en marketing-activiteiten van HeadFirst.