Codam: het initiatief die het Nederlandse onderwijsmodel wil disrupten

Codam: het initiatief die het Nederlandse onderwijsmodel wil disrupten

Een school zonder docenten, waar het collegegeld wordt betaald en waarvoor geen ervaring of vooropleiding nodig is. Dat is Codam, de programmeerschool op het Marineterrein in Amsterdam. Codam-studenten worden in ongeveer 3,5 jaar klaargestoomd voor een baan in de tech-branche. Van AI tot programmeren en van cyber security tot graphic design. Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen spraken hierover met Lisa Stamm, Communication manager bij Codam College, in ZP Radio programma HoofdZaken.

Corinne Vigreux, mede-oprichtster van TomTom, haalde vorig jaar het initiatief ’42’ – in 2013 opgericht door Franse telecommiljardair Xavier Niel – vanuit Parijs naar Nederland. Zij ziet Codam als een oplossing voor het grote arbeidstekort doordat er sneller opgeschaald kan worden met studenten. “Inmiddels omarmen niet alleen Facebook en Google het initiatief, ook traditionele banken, Coolblue en Booking.com hebben hun interesse getoond”, vertelt Stamm.

“Het onderwijs in Nederland is heel traditioneel. Zodra jij van school af komt is een groot deel van jouw kennis alweer verouderd. Dat zorgt voor een discrepantie tussen een opleiding en de praktijk.”
Lisa Stamm, Communication manager bij Codam College

Peer-to-peer learning
Het idee van een tech-opleiding is niet uniek. Toch is er volgens Stamm wel degelijk een verschil met gangbare studies of traineeships. “Codam biedt een game-based onderwijssysteem, waarbij stof direct beschikbaar is via zelfstudie en samenwerking. Codam-studenten leren door zelf handen uit de mouwen te steken bij het oplossen van complexe problemen, in een omgeving waar medestudenten elkaar ‘doceren’.” Stamm: “Studenten met een uiteenlopend kennisniveau kunnen aan elkaar gekoppeld zijn. Met als resultaat dat zij er individueel altijd voor moeten zorgen dat zij begrijpelijk uit kunnen leggen wat zij doen. Tech-beroepen houden tenslotte meer in dan enkel programmeren. Ook sociale vaardigheden zijn heel erg belangrijk.”

Het eerste jaar is vooral gericht op basisvakken, waarna de studenten een half jaar op stage gaan. “Wij merkten op een gegeven moment dat er een uitstroom was na deze eerste stage. Wat bleek: de studenten hadden direct een contract aangeboden gekregen. Zo hard zijn deze professionals dus nodig! Nu bieden wij de mogelijkheid om later het curriculum alsnog op te pakken. Het is natuurlijk zonde als zij juist de specialisatie missen”, licht Stamm toe. De opleiding wordt afgesloten met opnieuw een half jaar stage.

“Ons pand is 365 dagen per jaar en 24 uur per dag open. Codam-studenten kunnen dus aan projecten werken op het moment dat het hen uitkomt.”
Lisa Stamm, Communication manager bij Codam College

Logisch denkvermogen, creativiteit en doorzettingsvermogen
De toelatingsdrempel wordt bewust laag gehouden. “Iedereen kan zich aanmelden, ook mensen die nog nooit geprogrammeerd hebben. De toelatingsprocedure is wel streng. Deze begint met een spel, waarvan de regels niet bekend zijn. Begin gewoon met proberen, klikken en kijk of dit werkt.” Zodra je wordt uitgenodigd voor de volgende ronde ga je vier weken lang, zeven dagen per week aan de slag met opdrachten. Hierna blijft ongeveer één op de drie over om de opleiding te volgen. “In deze maand bekijken wij de leercurve, maar het gaat ons niet alleen om het juist uitvoeren van de opdrachten. Als een opdracht namelijk niet gehaald wordt, dan mogen zij het gewoon nog eens proberen. Wij hopen vooral dat zij hun intrinsieke motivatie vinden.”

“Het standaardbeeld van programmeurs is nog steeds: mannen in hoodies die pizza’s eten en de hele dag achter hun computer zitten. Dit proberen wij te doorbreken.”
Lisa Stamm, Communication manager bij Codam College

Diversiteit zorgt voor innovatie
Codam richt zich momenteel op de leeftijdsgroep tussen de 18 en 30 jaar oud, maar streeft er naar dit binnenkort op te rekken. Hetgeen in Frankrijk al is gelukt. De reden ligt in diversiteit. “Als een probleem voorgelegd wordt aan 10 mannen met dezelfde leeftijd, dan is de kans dat altijd dezelfde oplossing volgt groot. Innovatie komt pas tot stand als een diverse groep hiernaar kijkt. Denk aan verschillende afkomst, geslacht en leeftijd”, benadrukt Stamm. Zij vervolgt: “Het is tevens onze ambitie om 50 procent vrouwelijke deelnemers te hebben. Op dit moment zijn wij op de helft met 25 procent. Dit is al heel bijzonder, aangezien het gemiddelde aantal vrouwen bij tech-opleidingen 10 procent is.”

Beluister de volledige radio-uitzending met Lisa Stamm hieronder.


Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.