CrimeBusterBot: winnaar Dutch Open Hackaton 2018

CrimeBusterBot: winnaar Dutch Open Hackaton 2018

Eind mei vond het Dutch Open Hackaton-weekend plaats. Van de 23 deelnemende teams, viel het team CrimeBusterBot in de prijzen. Teamlid Richard Garsthagen, tevens Director Cloud Business Development bij Oracle EMEA, is te gast in het ZP Radio programma HoofdZaken en vertelt aan Sebas Krijsman en Paul van Leeuwen over zijn behaalde winst.

Team CrimeBusterBot pakt malafide websites aan

De term hack staat voor ‘iets gebruiken waar het niet voor is bedoeld’. Het uitgangspunt van Dutch Open Hackathon, waar in 36 uur gewerkt werd aan de ontwikkeling van toepassingen op basis van data die beschikbaar werd gesteld door HeadFirst, het Kadaster, KPN, Politie, PostNL en SIDN. Techniek-liefhebber en backend programmeerder Garsthagen bedacht voorafgaand aan de hackaton een idee en werkte deze samen met drie andere front-end en research teamleden uit. Met succes: onder de naam CrimeBusterBot wisten zij een tool te ontwikkelen die niet alleen afzonderlijke malafide websites kan identificeren, maar juist ook de achterliggende netwerken kan ontmaskeren. “Als je één website hebt gevonden, blijkt het vrij eenvoudig te achterhalen of er nog meer malafide websites actief zijn”, zegt Garsthagen.

“De Politie heeft nu een database van 400 malafide websites, wij hebben er in één weekend al ruim 2.000 gevonden.”
Richard Garsthagen, teamlid CrimeBusterBot

Relevant probleem

De oplossing ondersteunt de Politie en SIDN in hun strijd tegen deze vorm van cybercrime. Volgens Garsthagen konden zij daar wel wat hulp voor gebruiken: “Cybercrime heeft prioriteit, maar de focus ligt er niet. Als een specifieke URL veel meldingen krijgt, dan gaat de Politie aan de slag maar dit is een andere vorm van criminaliteit.” Garsthagen vervolgt: “Illegale websites worden gebouwd op bestaande maar verlopen domeinnamen om beter in de zoekresultaten te verschijnen. Zelfs Google heeft dit niet door. Daarnaast worden mensen via Instagram advertenties misleid. Ik ben ook erg geschrokken van de grote hoeveelheid legale websites, die zeer onbetrouwbaar overkomen omdat er slecht wordt omgegaan met techniek.”

Jong geleerd is oud gedaan

Garsthagen is van mening dat programmeren tegenwoordig net zo belangrijk is als taal en rekenen. Op school is dit nog geen vak, daarom biedt CoderDojo kinderen van zeven tot en met zeventien jaar op een laagdrempelige manier de mogelijkheid te leren programmeren. Met zijn vrijwilligerswerk bij de organisatie maakt Garsthagen graag duidelijk hoe goed het is om te investeren in de nieuwe generatie. “Programmeren zie je in steeds meer vakgebieden terug, waardoor het belangrijk wordt programmeertaal te kennen. Met dit initiatief maken kinderen kennis met techniek om te achterhalen of zij programmeren leuk vinden. Thuis mogen zij vaak niet aan technische snufjes komen en ouders sturen op een specifieke opdracht. Wij vinden het juist leuk als zij van de gebaande paden afwijken en als er iets kapot gaat , dan is het ons probleem”, aldus Garsthagen.

“Er is geen vat te krijgen op nieuwe technieken als Machine Learning.”
Richard Garsthagen, teamlid CrimeBusterBot

Grip verdwijnt

Techniek en data liggen dicht bij elkaar, zeker met de kost van de AVG. “Vooral Machine Learning is een spannende factor. Zelfs een programmeur snapt niet hoe de computer de verbanden legt. De techniek kent geen regels.” De nieuwsgierigheid naar zijn eigen data bracht hem aardig van zijn stuk. “Het blijkt dat het deleten van de browser niet geldt voor Google. Bij het opvragen van mijn Google-data, kwam ik erachter dat alle informatie van de afgelopen vijf jaar nog beschikbaar was. Wat als die file in de verkeerde handen beland? Dan weet die persoon alles van jou, nog meer dan jouw eigen partner!”

Beluister de volledige radio-uitzending met Richard Garsthagen hieronder.

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.