‘De vrijheid om vanaf nul iets te beginnen’

‘De vrijheid om vanaf nul iets te beginnen’

Ondernemerschap zat er bij Stefan Wobben al vroeg in. Wat in zijn jongere jaren onschuldig begon op de markt, wist hij om te zetten tot het kunnen realiseren van serieuze concepten en bedrijven. Inmiddels is serial entrepreneur het woord die hem het beste kenmerkt. Als medeoprichter en voormalig eigenaar van digital design bureau Concept7 hielp Wobben bedrijven als Booking.com, Philips en Bol.com bij het implementeren van Human Centered Design. Daarnaast lanceerde hij het grootste verrassingsreisbureau van Nederland ‘SRPRS.ME’ en schreef hij diverse boeken. Over deze successen en hoe hij dat graag deelt met andere ondernemers vertelt hij in het radioprogramma HoofdZaken aan Sebas Krijgsman (ZP Radio) en Paul van Leeuwen (HeadFirst).

Alles moet duurzamer

Wobben is ervan overtuigd dat succesvolle bedrijven gedragen worden door maatschappelijke toegevoegde waarde. Dit gaat volgens hem verder dat enkel duurzaamheid en MVO. Het draait om aantoonbare waarde voor klanten, medewerkers en andere betrokkenen. Kortom voor de maatschappij in brede zin. Samen met Kees Klomp en Jesse Kleijer schreef hij hiervoor het handboek ‘Betekenisvol ondernemen’. Over de inhoud van het boek zegt Wobben: “Wij beschrijven een methode, bestaande uit 5 fasen die samen een concrete actielijst vormen voor het bouwen van een betekenisvolle bedrijfsvoering. Onze aanpak begint bij de beweegredenen van de ondernemer als mens en voert via de binnenkant van het bedrijf, het merk en de marketingactiviteiten naar een positieve impact op de maatschappij. Wat op zijn beurt weer lucratief is voor de onderneming.”

“Welzijn wordt het nieuwe welvaart.”
– Stefan Wobben – serial entrepreneur, creative facilitator en design thinker

Deze maatschappelijke ontwikkeling wordt ook wel de betekeniseconomie genoemd. “Kijk als bedrijf altijd naar je maatschappelijke impact”, vertelt Wobben. Hij vindt het dan ook jammer dat je op school geleerd krijgt dat winstmaximalisatie het hoogste haalbare is. “Welzijn ontwikkeling wordt gemeten aan het BBP. Aangezien deze vanaf de Tweede Wereldoorlog is gestegen, zou je zeggen dat het goed gaat met ons welzijn. Terwijl als je kijkt naar geluk, dan kun je het anders stellen. Armoede groeit namelijk ook nog steeds.”

Design thinking als ontwikkelmethode

Omdat Wobben de wereld beter wil achterlaten dan hij is, helpt hij ook professionals bij het ontwerpen van producten en diensten die ertoe doen. “De lessen die ik heb geleerd, door schade en schande, deel ik graag met ondernemers”, geeft Wobben aan. Hij stelt voorop dat ze vooral niet te moeilijk moeten denken. “Begin gewoon en zie dan maar waar het schip strand. Zolang je maar weet wanneer je moet stoppen.”

Bij het ontwerpen van concepten hanteert Wobben altijd de ontwikkelmethode design thinking. Met deze opkomende stroming om innovatie op een creatieve manier vorm te geven, gaat een groep van ruim 100 zelfstandig professionals aan de slag tijdens de HeadsUp kennissessie op dinsdag 11 juni in de Jaarbeurs in Utrecht. “Na een korte introductie, gaan ze in groepjes aan de slag met een nieuw ontwerp. Aan het eind van de sessie leveren ze daadwerkelijk een prototype op. Wat er precies ontworpen gaat worden, horen ze op 22 juni”, licht Wobben enthousiast toe.

Ben je nog niet aangemeld, maar wil je er wel bij zijn? Er zijn nog een beperkt aantal plekken vrij. Meld je dus snel aan op www.headfirst.nl/events.

“Mijn eerste reactie op ideeën is eigenlijk altijd: moet je doen!”
– Stefan Wobben – serial entrepreneur, creative facilitator en design thinker

Een succesvolle innovatie

Het antwoord op de vraag ‘Wanneer is een innovatie succesvol?’ is volgens Wobben eenvoudig. “Het moet aansluiten bij een klantbehoefte, moet passen bij een organisatie en je moet het kunnen realiseren. Als je deze drie elementen optimaliseert, maak je kans op succes”, stelt Wobben. Hij vervolgt: “In iedere fase van het ontwikkelproces – inspiratie-, idee- en implementatiefase – zet je de klantbehoefte centraal. Neem in de inspiratiefase daarom veel interviews af om een beeld te krijgen van de pijnpunten. En kijk echt vanuit een persona, zodat je goed voor ogen hebt voor wie je het concept wil maken. Daarna ga je pas creatieve ideeën verzinnen. Bedek er vooral heel veel! Dit geeft je de kans om te clusteren en de ideeën weer langs de klantvraag te leggen. Uiteindelijk zul je het beste idee overhouden, welke je uit kunt werken.”

Wil je sparren met Stefan over een bepaald idee? Neem dan contact met hem op!

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.