“De wereld een stukje mooier maken”

“De wereld een stukje mooier maken”

Mensen met een vorm van autisme de kans bieden om succesvol een carrière op te bouwen, hun zelfvertrouwen te vergroten en zich als professional verder te ontwikkelen. Dat is de missie van algemeen directeur Sjoerd van der Maaden, die sinds de oprichting met hart en ziel betrokken is bij Specialisterren.

Specialisterren is een geregistreerde social enterprise, die werknemers in dienst heeft met een vorm van autisme. Deze mensen staan erom bekend zeer grondig te werk te gaan en erg goed oog voor detail hebben, wat ze uitstekende testers en RPA-developers maakt. “Onze testleads en coaches – in sommige gevallen zonder autisme – nemen de professionals onder hun hoede, zodat zij probleemloos aan de slag kunnen. De testleads hebben contact met de opdrachtgever en houden zich bezig met de planning en sturing van het project, de coaches houden vinger aan de pols bij de professionals”, vertelt Van der Maaden.

“Ondanks onze bijzondere bedrijfsvoering zijn we ook een ‘gewoon’ ICT-bedrijf. Serieus, resultaatgericht en financieel onafhankelijk. Daarbij doen wij iets extra: de wereld een stukje mooier maken.”

De vooruitzichten zijn lonkend: de vraag blijft significant groeien. Vanzelfsprekend door de schaarse arbeidsmarkt, maar ook het bewezen succes van social return draagt hieraan bij. “Voorheen kwam het vaak voor dat een opdrachtgever niet op de hoogte was van onze werkwijze, er was gewoon een professional voor een opdracht nodig. Nu wordt steeds vaker bewust gekozen voor professionals met een afstand tot de arbeidsmarkt.” Dan moet je wel anders durven denken, vindt Van der Maaden: “Bijvoorbeeld drie professionals op een opdracht plaatsen, waar je gangbaar voor twee zou kiezen. Uiteraard wel met een gegronde reden en duurzaam verhaal.”

Inmiddels weten vele MKB-organisaties de weg naar Specialisterren te vinden, ook worden er – via HeadFirst Group – opdrachten ingevuld bij onder andere Dienst Justitiële Inrichtingen en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. “Voor onze dienstverlening zijn deze strategische samenwerkingen van grote meerwaarde. Als een intermediair onze werkwijze en missie omarmen en dit goed over de bühne weten te brengen bij een opdrachtgever, verloopt de plaatsing van iemand met autisme veel efficiënter,” besluit Van der Maaden.

Dit interview staat in ons Jaarverslag. Benieuwd naar andere interviews of onze resultaten en strategie? Lees dan het gehele verslag.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.