Concrete tips waarmee jij vandaag al kunt starten

Jij zoekt personeel, maar andere organisaties ook. Daar ligt een uitdaging om de gewenste profielen aan te trekken. Je wilt daarom meer of andere middelen inzetten om mensen te werven, maar je weet niet goed hoe. We got you! Met deze recruitment marketingtips kun je meteen aan de slag.

Tip 1: Werkgeversmerk als kapstok
Het werkgeversmerk (of lekker hip: employer brand) is de kapstok voor alle recruitment marketinguitingen. Het beantwoordt de vraag ‘Waarom zou een kandidaat voor jouw organisatie kiezen?’. Iedere organisatie, klein of groot, heeft een werkgeversmerk. Dit definieer je door:

  • Analyse: Onderzoek de doelgroep, concurrenten, eigen medewerkers en ontwikkelingen in het vakgebied.
  • Argumentatie: Definieer de onderscheidende punten ten opzichte van andere werkgevers.
  • Creatie: Creëer jouw kernwaarden en authentieke verhaal.

Tip 2: Activiteiten ophangen aan de kapstok
Als je de kapstok hebt gedefinieerd, hang je hier de recruitment marketingactiviteiten aan op, afhankelijk van tijd, budget, doelgroep en jouw merk.

Een aantal voorbeelden hoe je dit kan doen:

  • Instagram-strategie opzetten en uitvoeren
  • Referral acties organiseren
  • Carrièredagen op mbo’s afgaan
  • Zweefvliegtuig met een vlag naar jouw werken-bij-website inzetten
  • Logo maaien in een graanveld

Die laatste twee zijn natuurlijk met een knipoog, maar de opties zijn eindeloos. Aangezien de arbeidsmarkt de nodige uitdagingen met zich meebrengt, bedenk je dan: doe liever één ding goed, dan veel dingen half. Kies voor mogelijkheden die passen bij jouw organisatie en waarmee je sterk overkomt.

“I fear not the man who has practiced 10,000 kicks once, but I fear the man who has practiced one kick 10,000 times.” – inspirational quote van Bruce Lee.

Tip 3: Meten is weten
Dat brengt ons bij de derde tip: meet wat je doet en doe meer van dat werkt. Hieronder een aantal interessante metrics, afhankelijk van jouw recruitment marketingactiviteiten.

Inzicht in kandidaten

  • Het aantal sollicitanten
  • Het aantal hires

Website

  • Het verkeer naar de website
  • De bron van het verkeer naar de website
  • De duur van bezoekers op de website

Social media (campagnes)

  • Het aantal keer dat een post is bekeken
  • Het aantal likes op een post
  • Het aantal keer dat er vanuit een post is doorgeklikt
  • Het aantal reacties onder een post

Tip 4: Vacaturetekst zegt meer dan 1000 woorden
Last but not least: de vacaturetekst. Dit is ontzettend belangrijk, want dit is voor veel sollicitanten de laatste stap. Val hier gerust met de deur in huis: ‘dit is waarom jij hier goed zit’. Leg uit wat iemand gaat doen en wáárom ze dit bij jouw organisatie willen doen. Blijf weg van clichés zoals: “Deze dynamische organisatie zoekt een teamplayer”. Ook introducties als ‘Heb jij ook wel eens dat..’ of ‘IT is overal..’  kun je beter achterwege laten.

Naast een sterke introductie zijn er nog een paar belangrijke elementen:

  • Schrijf van de meest belangrijke naar de minst belangrijke informatie.
  • Gebruik kopjes, houd het simpel en kort. “Mand!”
  • Begin iedere alinea met het belangrijkste punt.

Zijn deze quick wins té quick?
We zijn er snel doorheen gegaan (it’s in the name). Ben je op zoek naar meer verdieping of toelichting op deze tips? Bel of mail ons gerust om eens te sparren, dat vinden wij alleen maar leuk!

Job marketing: de do’s en don’ts voor vacaturevervulling

Met veel competitie op de arbeidsmarkt is het voor bedrijven lastig om vacatures succesvol in te vullen. Hoe zorg je dat potentiële kandidaten juist jouw vacature ontdekken? Daar is job marketing dé manier voor. In dit blog leggen we de aanpak aan je uit, met belangrijke do’s en don’ts.

Job marketing draagt concreet bij aan de zichtbaarheid van je vacature. Je presenteert de betreffende functie op aantrekkelijke wijze aan een specifieke doelgroep. Daar zet je een mix van mediakanalen voor in. Zie het als het voeren van een campagne, gericht op de beoogde doelgroep kandidaten. Maar voordat je zover bent, is het belangrijk om precies te weten welk type kandidaat je zoekt en wat de invulling van de vacature moet zijn.

Do: Schrijf een strategische vacaturetekst

Laat in je vacaturetekst niet alleen het gezochte profiel zien, maar ook de identiteit van jouw organisatie en wat je te bieden hebt. Analyseer de behoeften en interesses van de doelgroep en integreer dit in de inhoud en tone of voice van je vacature. Denk hierbij aan ontwikkelingsmogelijkheden of pensioenopbouw.

Don’t: Vermijd de klassieker “Wij zijn op zoek naar …”

De bekende “Wij zijn op zoek naar jou!” kreet werkt in deze arbeidsmarkt niet meer. Schrijf je tekst liever vanuit het perspectief van de sollicitant en richt je op wat het voor hen oplevert. Gebruik geen “wij” maar “jij” om sneller de interesse van potentiële kandidaten te  wekken.

Do: Bouw aan je employer branding

Naast de vacature is het ook belangrijk hoe jij als werkgever bekend staat. Werknemers zoeken meer dan alleen een baan: ze willen een goede werkgever. Geef je bedrijf naamsbekendheid: een extra laag bovenop je vacatures. Zelfs met een tussenpartij als Sterksen willen mensen weten waar ze precies komen te werken.

Don’t: Geen werken-bij website

Een ideale manier om aan deze branding te werken, is met een werken-bij website. Het heeft de voorkeur om een aparte website voor je werkgeversmerk en carrièremogelijkheden te hebben, omdat werkzoekenden zoveel mogelijk informatie willen voordat ze overgaan tot solliciteren. Een vacaturetekst alleen is niet meer voldoende. Denk aan testimonials, foto’s en video’s die laten zien bij wat voor organisatie je terechtkomt.

Do: Gebruik verschillende kanalen

Zorg dat je zichtbaar bent op verschillende kanalen en maak gebruik van de kracht van herhaling. Een vacature en je organisatie in de markt zetten vergt tijd. Denk aan (niche) vacaturebanken, maar ook social media. Naast LinkedIn worden bijvoorbeeld TikTok en Snapchat steeds meer gebruikt om jong talent aan te trekken.

Don’t: Denken dat je veel budget nodig hebt

Zelfs met een beperkt budget kun je aan de slag met job marketing. Het gaat erom dat je van jezelf laat horen. Start bijvoorbeeld op Google met een laag advertentiebudget om je vacature of landingspagina te boosten. Hiermee kun je data verzamelen en analyseren waar je verkeer vandaan komt. Denk aan kenmerken van je doelgroep, hun interesses en hoe ieder kanaal presteert. Met deze inzichten kun je vervolgens gerichter adverteren en je strategie hierop aanpassen.

Do: Maak het aantrekkelijk

Kies een afbeelding waarmee de doelgroep zich kan identificeren. Maak de advertentie aantrekkelijk voor je doelgroep. Denk aan een foto of video van vrolijke medewerkers. Wees concreet en duidelijk in je tekst, zodat ze zich aangetrokken voelen om door te klikken naar je landingspagina en uiteindelijk te solliciteren.

In de afgelopen paar jaar is job marketing en employer branding, onder andere door de krapte op de arbeidsmarkt, steeds hoger op de agenda komen te staan. We kunnen concluderen dat het een methode is waar je in feite niet meer zonder kan. Wil je concrete adviezen voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op om te bespreken hoe wij je kunnen begeleiden. 

Share this page