Externe inhuur van professionals, digitaal of mensenwerk?

Externe inhuur van professionals, digitaal of mensenwerk?

Wordt de externe inhuur van professionals straks vrijwel volledig geautomatiseerd of blijft de ‘human factor’ wel degelijk belangrijk? Interessante vragen die tijdens een recent HR en arbeidsmarkt event aan de orde kwamen.

Tijdens het event Werf& Live werden de deelnemers door recruitmentgoeroe Kevin Wheeler bijgepraat over de technische innovaties in hun vak. En werd met name de discussie gevoerd over het automatiseren van het recruitmentproces en in hoeverre dat mogelijk zou kunnen zijn. Gaan we straks volledig geautomatiseerd matchen tussen de inhurende manager en de professional of blijft de menselijke rol onontbeerlijk?

Op veel innovaties moeten we nog even wachten

Om maar met de eindconclusie te beginnen: recruitment en de inhuur van externe professionals zijn en blijven voorlopig mensenwerk. Een volledig geautomatiseerd inhuurproces is nog lang niet aan de orde. Uiteraard kunnen we dankzij digitale innovaties tegenwoordig wel beter op competenties en vaardigheden filteren binnen grote groepen kandidaten. Waarbij we steeds meer kunnen leunen op tests en algoritmes om iemands motivatie en geschiktheid voor een rol te beoordelen. Maar om echt een match te herkennen met de organisatie en de nieuwe collega’s? Dat lukt de software niet, daarvoor heb je uiteindelijk mensen nodig.

Reuters kwam bijvoorbeeld nog niet zo lang geleden met het nieuws dat Amazon al in 2014 een experiment beëindigde, waarbij AI software automatische matching verzorgde. Het zelflerende algoritme moest de beste kandidaten uit tientallen of meer sollicitaties kunnen filteren, maar bleek zichzelf discriminerend gedrag aan te leren en de voorkeur te geven aan mannen. Het gaat ook nog wel even duren voor dit soort toepassingen volkomen fail-proof zijn.

Een andere innovatie die voorlopig nog toekomstmuziek blijft, is het gebruik van informatie over het DNA. Er zijn wereldwijd talloze bedrijven die werken aan tests waarmee iemands genetische aanleg voor bijvoorbeeld een salesrol kan worden ontdekt. Over de wetenschappelijke onderbouwing is men het echter zelden eens. En los daarvan zijn er uiteraard nogal wat haken en ogen op het gebied van ethiek en privacy.

Wat doen we al wél bij de externe inhuur van professionals?

Gelukkig zijn er veel innovaties waar we wél mee aan de slag kunnen. Waar we nu bijvoorbeeld al concreet de vruchten van plukken, is wat de robotisering van de backoffice wordt genoemd. Een moderne kreet die weinig met fysieke robots heeft te maken, maar alles met de automatisering van standaardtaken als contractbeheer, urenverwerking en facturering. Hier zetten we bij HeadFirst vol op in. Als expert op het gebied van inhuur van externe professionals nemen we zowel onze opdrachtgevers als de professionals deze administratieve rompslomp volledig uit handen.

Ook bij het matchingproces gaan de innovaties snel. Met ons online platform HeadFirst Select  bijvoorbeeld, daarmee managet een opdrachtgever zelf de inhuur van professionals. Met behulp van geavanceerde zoekfilters en toegepaste kunstmatige intelligentie kan hij zelf op zoek in ons netwerk van meer dan 50.000 professionals. Door cv parsing van Textkernel zoekt het systeem razendsnel door profielen en met slimme inhouse ontwikkelde artificial intelligence doet Select suggesties voor geschikte professionals voor een opdracht, mede op basis van professionals die eerder zijn ingehuurd. De opdrachtgever kan daarna direct met de betreffende professional of leverancier afspraken maken. Wil een opdrachtgever dit alles liever niet zelf doen, dan nemen de recruiters van HeadFirst de lead in het hele recruitmentproces. In alle gevallen verzorgt HeadFirst de geautomatiseerde afhandeling van contracten en andere administratieve zaken. Naast het managen van de flexibele schil kan een opdrachtgever met HeadFirst Select ook inhuur forecasts maken, tarieven benchmarken, direct professionals reserveren, uitgebreide rapportages uitdraaien en heeft hij dag en nacht toegang tot dossiers.

Uw ‘Talent Concierge’ bij de inhuur van externe professionals

HeadFirst Select is daarmee een mooi voorbeeld hoe informatietechnologie het contact tussen de inhurende manager en professionals kan stroomlijnen en verbeteren. Kevin Wheeler gebruikt hiervoor wel de term ‘Talent Concierge’. Een dienstverlener die digitaal het selectie- en matchingsproces faciliteert richting beide partijen. Een mooi toekomstbeeld. De externe inhuur van professionals blijft mensenwerk. Maar met onze digitale dienstverlening maken we het zo effectief en efficiënt mogelijk.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.