Google for Jobs – een kans voor de flexibele arbeidsmarkt?

Google for Jobs – een kans voor de flexibele arbeidsmarkt?

Google for Jobs, het houdt de recruitment wereld al een lange tijd in haar greep. Een jaar geleden lanceerde Google de nieuwe zoekfunctie, waarmee werkzoekenden met één druk op de knop een overzicht krijgen van relevante vacatures in de buurt. Hierop volgde de verwachting dat jobboards zoals Indeed en Monsterboard zouden verdwijnen. Is dat terecht? Zolang de intrede van Google for Jobs in Nederland nog uitblijft, kan men enkel gissen naar het antwoord.

Crawlen & structured data

Het merendeel van de werkzoekenden start zijn of haar zoektocht bij Google. Voor organisaties is het dus een meerwaarde als vacatures opgenomen worden in de zoekresultaten. De vacaturecontent op hun website moet door Google gelezen kunnen worden om het in te zetten voor Google for Jobs. Dit kan door de website te laten crawlen en gebruik te maken van structured data. Indien de vacature naast de eigen website ook op jobboards staat, ontstaat duplicate content. Google for Jobs treedt echter streng op tegen duplicaten en ontdubbelt daarom vacatures voordat deze worden weergegeven. Maar hoe bepaalt Google welke vacature – of beter gezegd: welke vacaturebron – wordt getoond en welke niet?

100% transparantie

In de basis geen nieuwe informatie, maar waar ik naartoe wil zijn de vacatures voor flex jobs, oftewel tijdelijke opdrachten. Doordat de arbeidsmarkt flexibiliseert voor zowel organisaties als werkenden, is de vaste baan op zijn retour. Het aantal zzp’ers is in de afgelopen tien jaar verdubbeld. Ook organisaties zien meer en meer de voordelen van het tijdelijk inhuren van deskundigheid en denkkracht. Ondanks deze snelle ontwikkeling kenmerkt de flexibele arbeidsmarkt zich als redelijk conservatief. Een markt gevuld met spelers die vraag en aanbod bij elkaar brengen, maar welke niet tot nauwelijks bereid zijn informatie te delen met elkaar. Puur uit angst dat potentiële kandidaten weggekaapt worden. Desondanks vist iedereen in dezelfde vijver. Daarom vraag ik mij af waarom de flexibele arbeidsmarkt niet streeft naar het samenbrengen van informatie?

De rol van SEO

Is het mogelijk dat Google de rol van vraag en aanbod bij elkaar brengen niet alleen voor vacatures, maar ook voor tijdelijke opdrachten vervult? Een eerste struikelblok blijkt SEO – zoekmachineoptimalisatie. Bij tijd en wijle is hiermee geëxperimenteerd, maar heeft nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Het stokt daarbij in beperkt zoekvolume en het feit dat tijdelijke opdrachten veelal binnen vier dagen vervuld worden. Helaas kan Google niet garanderen dat tekst zo snel wordt geïndexeerd. Aan de andere kant zorgt deze snelheid juist voor mogelijkheden om zo effectief mogelijk aan de Google richtlijnen te voldoen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om SEO onderdelen als (pagina)titels en (meta)teksten met de juiste zoekwoorden vorm te geven, zodat een webpagina goed scoort in de zoekmachines. De titels en bijbehorende teksten van tijdelijke opdrachten kennen echter regelmatig een mismatch. Iets wat bij vaste vacatures veel minder voorkomt. Juist omdat SEO voor deze pagina’s zo’n belangrijke rol speelt.

Toegevoegde waarde wordt belangrijk

Daarnaast gebeurt in de flexibele arbeidsmarkt nog veel achter gesloten deuren. Zo worden opdrachten op basis van contracten afgeschermd en middels een platform met inloggegevens toegankelijk gemaakt. Terwijl juist het openbaar maken kan leiden tot meer verkeer en dus aanbiedingen. Omdat opdrachten aangeboden kunnen worden vanuit verschillende spelers, is het ontdubbelen hiervan nog belangrijker dan voor vacatures. Wie bepaalt er wie voorrang heeft? Een nadeel voor individuele spelers is dat het openstellen van een afgeschermd platform leidt tot minder registraties van professionals. Op dat moment wordt het belangrijker de toegevoegde waarde aan te tonen om zichzelf te onderscheiden. Zoek de meerwaarde in de dienstverlening en zorg voor een optimale service. Iets wat Google natuurlijk niet zal doen. Door het brede pallet aan producten, steken zij hier bij lange na niet dezelfde energie in als de individuele spelers.

Vrees niet!

Eerder deelden grote wervingspartijen zoals Glassdoor en Monsterboard al hun keuze om niet de strijd aan te gaan met Google, maar juist met hen samen te werken door alle beschikbare informatie te delen. Tot op heden reiken nog maar weinig andere partijen Google de hand. Zo zijn velen eerder bang als de grote spelers Google of Facebook iets in een nieuwe markt gaan doen. Mijn mening? Zie Google juist als een inspiratiebron en leer hoe je hier beter op in kan spelen met een eigen platform.

De toekomst?

Google staat voor het organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken van alle informatie ter wereld. Deze vorm van transparantie kan de flexibele arbeidsmarkt niet alleen veiliger, maar ook krachtiger maken. Nu zijn er met name veel spelers in de tussenmarkt die veel te hoge marges vragen, geen toegevoegde waarde leveren en doen alsof zij rechtstreeks aan de eindklant mogen leveren. Als men kan zien waar de opdrachten rechtstreeks te vinden zijn, zullen deze spelers verdwijnen. Dus zowel aan vraag- als aanbodzijde kan dit voordelen opleveren. Daarnaast is het voordeel voor opdrachtgevers dat betere matches tot stand kunnen komen en zij dus betere kandidaten kunnen vinden.

Let wel, de bovenstaand geschetste situatie is enkel van toepassing als Google zich ook op de flexmarkt stort. Hetgeen nu nog niet aan de orde is en wellicht helemaal niet gaat gebeuren. Maar met Google weet je het maar nooit. Dus Google, bel ons gerust voor een kop koffie. Wij bespreken graag de mogelijkheden voor een samenwerking.

Deze column is op 17 juli 2018 geplaatst op HRzone.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.