Han Mesters kijkt ‘what’s next’: Total Purpose Management

Han Mesters kijkt ‘what’s next’: Total Purpose Management

Je zal de leukste baan hebben bij grootbank ABN AMRO. Deze eer is voorbehouden aan Han Mesters, zo zegt hijzelf. Mesters is Sectorbankier Zakelijke dienstverlening, wat inhoudt dat hij de ontwikkelingen binnen de zakelijke dienstverlening op de voet volgt en hierbij als trendwatcher een zogenoemde ‘forward looking-rol’ aanneemt. HR Services, de markt van bemiddelaars, uitzenders, payrollers en detacheerders, heeft hierin een bijzondere plek. Als gast in ZP Radio, een initiatief van HeadFirst, neemt Mesters ons mee in zijn kijk op de flexmarkt en specifiek de markt voor Zelfstandig Professionals. Tussen neus en lippen door geeft hij ook nog de primeur van een geheel nieuwe term: Total Purpose Management.

Total Talent Management is hot
“We kennen allemaal het begrip Total Talent Management”, vertelt Mesters. Het is de strategie waarbij organisaties recruitment van vast personeel en het inhuren van tijdelijk personeel combineren. “Grote inleners, waaronder ook ABN AMRO, zijn genoodzaakt na te denken over het integreren van interne flex en externe flex. Want externe flex wordt steeds belangrijker. Voorheen was het vooral gericht op piek en ziek. Nu brengt het innovatie. En innovatie wordt steeds belangrijker.”

What’s next? Total Purpose Management
Total Talent Management is hot. Veel organisaties zijn ermee bezig. Het is de taak van Mesters om alweer verder te kijken: what’s next? De trendwatcher van ABN AMRO geeft het antwoord: Total Purpose Management. “Hoe kun je vanuit de zingevingsgedachte, vanuit purpose, interessant worden voor mensen? De bedrijfscultuur wordt steeds meer een unique selling point voor het binden van talent én de beste professionals. Jonge mensen willen graag werk doen bij een organisatie die bijdraagt aan een betere wereld. Ik ben blij te zien dat ABN AMRO inzet op duurzaamheid, niet alleen op meer winst en omzetgroei, maar op circulair denken. Dat trekt talent aan”.

Trends voor ZP’ers
Sebas Krijsgman en Bart van der Geest, presentatoren van ZP Radio, vragen Han Mesters ook naar trends in de ZP-markt. Als voorname trend signaleert hij de vergaande specialisatie in vakgebieden, waaronder IT, maar ook het financieringsvak. “Hier kun je als Zelfstandig Professional op inspelen. ZP’ers bestaan steeds meer bij de gratie van specialisatie. Bedrijven nemen die specialisten niet in dienst, omdat ze niet altijd behoefte hebben aan die specialisatie. Dat is een goed ding. Want met jouw specialisatie kun je als ZP’er van waarde zijn voor meerdere organisaties.”

Benieuwd naar alle trends voor ZP’ers? Luister de uitzending van ZP Radio met Han Mesters terug.

Bart van der Geest, manager marketing & communicatie

Bart van der Geest (1988) is sinds 2010 actief voor HeadFirst. In dat jaar rondde hij zijn HBO-opleiding Management, Economie & Recht, met specialisatie in Marketing, af. Na diverse functies vervuld te hebben binnen onze organisatie, werd hij in 2015 manager marketing & communicatie. Van hieruit is Van der Geest verantwoordelijk voor alle intern- en externe communicatie, PR en marketing-activiteiten van HeadFirst.