Heb je als user interface design expert inspiratie nodig? Kijk eens naar WeChat

Heb je als user interface design expert inspiratie nodig? Kijk eens naar WeChat

De social media revolutie betekende ook een aardverschuiving voor user interface design specialisten. Social Media Day (30 juni) is een mooie aanleiding om daar even bij stil te staan.

Social Media uitdagingen voor user interface design specialisten

Het Social Media landschap is niet alleen boeiend vanwege de talloze mogelijkheden om de communicatie tussen organisaties en hun klanten te vereenvoudigen en verbeteren. Minstens zo fascinerend is de enorme dynamiek. Wat vandaag nog nieuws is, is morgen alweer achterhaald. En waar bijvoorbeeld de groei van Facebook lang vanzelfsprekend was, zien we nu een kentering. Daar hebben natuurlijk de privacy-issues en het Cambridge Analytica verhaal mee te maken.

Met name jongeren maken steeds fanatieker gebruik maken van andere media als Instagram en Snapchat. Voor jou als user interaction expert levert het constant nieuwe vragen op. Zijn jullie net uit de puzzel hoe je de customer lifecycle van je gebruikers optimaal kunt laten aansluiten op hun ‘Facebook beleving’, blijkt een deel van je doelgroep plotseling overgestapt te zijn op een ander netwerk.

User interface design inspiratie vanuit China

Als je behoefte hebt om eens even helemaal out-of-the-box te kijken naar de toekomst van social media, is het leuk om een uitstapje te maken naar WeChat. Als je de recente gebruikersstatistieken van social media wereldwijd bekijkt, bestaat de top 3 uit de ‘Usual Suspects’. Facebook (met Facebook Messenger) voert uiteraard de ranglijst aan, gevolgd door YouTube en WhatsApp.

Maar voor we andere bekende sociale media tegenkomen, staat daar op plek 4 WeChat met bijna een miljard gebruikers. Deze app is voor velen van ons nog volslagen onbekend. Logisch, want hij is volledig gericht op de Chinese markt. Hoewel Chinezen geen toegang hebben tot de ons bekende sociale media, beschikken ze met WeChat over een serieus alternatief.

Full-time aanwezig op WeChat

Sterker nog – en daar wordt het interessant – WeChat biedt veel meer dan wij gewend zijn van onze social media. Het is een online omgeving waarin veel Chinezen dagelijks vrijwel constant ‘aanwezig’ zijn. In de kern is het een commerciële betaaldienst en vanuit dat startpunt zijn er vervolgens steeds meer functies aan toegevoegd. Men reserveert er een taxi, bestelt een maaltijd, chat met vrienden en koopt zaken op de marktplaats. Ook is er een uitgebreide voice-chat functionaliteit. Het intypen van berichten in het Chinees is een ingewikkelde klus, maar dat is met voicechat verleden tijd.

Vergeleken met WeChat is Facebook een stuk beperkter. Als je apps als Whatsapp, Facebook, Instagram, Marktplaats en PayPal bij elkaar veegt en nog een hoop functies toevoegt, hou je WeChat over. Het feit dat gebruikers echt alles vanuit één enkele app kunnen doen en die app vaak letterlijk de hele dag niet verlaten, geeft een mooi kijkje in de toekomst. Hoe maken we hier in Europa over 10 jaar gebruik van online diensten? Is Facebook – of een van de andere social media – nog steeds een van de vele apps die we gebruiken? Of is er tegen die tijd een ‘full-service app’ à la WeChat waar we ’s ochtends induiken en niet meer uitkomen? Food for Thought rond Social Media Day.

Nieuwe uitdagingen voor user interface designers

Wil jij als user interface design consultant dagelijks bezig zijn met de interactie tussen gebruikers en hun applicaties? Zoek je steeds naar de beste manier om online toepassingen te laten samenwerken met verschillende sociale mediadiensten? En ben je voor jezelf op zoek naar een nieuwe uitdaging in een veeleisende omgeving?  Check dan zeker de laatste user interface opdrachten bij HeadFirst. Schrijf je vandaag nog in en je krijgt direct toegang tot de leukste opdrachten in jouw creatieve vakgebied.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.