Kunstmatige intelligentie gaat ook voor ZP’ers belangrijk worden

Kunstmatige intelligentie gaat ook voor ZP’ers belangrijk worden

Uit onderzoek van marktmonitor ZP Facts is gebleken dat het onderwerp ‘nieuwe technologieën’ enorm leeft bij ZP’ers. Des te meer reden om hier meer informatie over te brengen. Na een HeadsUp kennissessie over blockchain vorige maand, was het dinsdag 12 juni de beurt aan spreker Gert Wijnalda om het onderwerp kunstmatige intelligentie in de spotlight te zetten. Sebas Krijgsman deed in het ZP Radio programma HoofdZaken verslag van de bijeenkomst.

Kunstmatige intelligentie: de weg naar de toekomst

“Kunstmatige intelligentie is een technologie die steeds dichterbij komt”, steekt Wijnalda van wal. “Als je even goed nadenkt, kan je zo een aantal voorbeelden noemen maar echt in de dagelijkse gang van zaken hebben nog maar weinig mensen ermee te maken.” Hoe is de techniek dan toch al zo ver gekomen? Volgens Wijnalda begon de ontwikkeling van computerkracht al in de 17e eeuw, door het proberen vast te leggen van het menselijk denken en redeneren. “De daadwerkelijke oprichting van kunstmatige intelligentie stamt uit 1956. De visie van de pioniers uit deze tijd was dusdanig geavanceerd dat de technologie het niet kon bijbenen. Daarom heeft het nog erg lang geduurd om te komen tot waar wij nu zijn”, aldus Wijnalda.

“De huidige technische mogelijkheden die kunstmatige intelligentie ons biedt, zal de wijze van werken verregaand veranderen.”
Gert Wijnalda, RedAnt

De rol van een computer

Wijnalda doet de voorspelling dat in 2045 alles met de computer kan. “Tegen die tijd zijn de ontwikkelingen zo ver en de toegang tot data zo groot, dat kunstmatige intelligentie zichzelf kan verbeteren. Dit kunnen wij als mens niet meer bijbenen. Deze toekomstvisie wordt ook wel technologische singulariteit genoemd.” Wijnalda vervolgt: “Er zijn altijd stukjes kennis waar een computer niet aan kan komen, maar het verschil zit vooral in de toepassing van kunstmatige intelligentie. Organisaties waren tot nu toe altijd bezig met het vastleggen van data en het verkrijgen van inzichten. Nu vragen zij zich af wat zij concreet kunnen met kunstmatige intelligentie. Deze adviesrol kunnen ZP’er heel goed pakken.”

“De ontwikkeling van technieken is ingrijpend voor iedere industrie.”
Gert Wijnalda, RedAnt

HeadsUp “kunstmatige intelligentie” bijwonen

Had jij deze kennissessie graag bij willen wonen? Wees niet getreurd, na een korte zomerstop starten wij in september weer met inspirerende bijeenkomsten in de Jaarbeurs Utrecht. Zet de volgende data vast in jouw agenda: 11 september, 9 oktober, 13 november en 11 december. Benieuwd naar de onderwerpen? Houd de evenementenagenda in de gaten.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.