KVK is er voor alle ondernemers: startend en gevestigd!

KVK is er voor alle ondernemers: startend en gevestigd!

Nieuwe producten ontwikkelen, die aansluiten bij de vraag van ondernemers, en tegelijkertijd contact houden met de doelgroep. Met deze wens belandde Peter Bargon in 2016 als directeur dienstverlening ZZP & MKB bij KVK (Kamer van Koophandel). Zijn eigen ervaring met het ondernemerschap komen bij zijn werkzaamheden nog dagelijks van pas. Sebas Krijgsman en Natasja Spooren gaan in het radioprogramma HoofdZaken met hem in gesprek over de rol van de Kamer van Koophandel voor zelfstandig ondernemers, het recent uitgebrachte ‘Groeionderzoek’ en de App KVK-Connect.

KVK fuseerde in 2014 van 14 organisaties naar één centrale organisatie en is daarmee minder fysiek bij de ondernemer aanwezig. Bargon zegt hierover: “We staan aan de vooravond van een grote digitaliseringsslag. Het is daarbij vooral belangrijk dat we de ondernemers zo persoonlijk mogelijk van informatie en advies blijven voorzien”. Daarnaast laat hij weten dat KVK continu in beweging is om hun fysieke en digitale aanbod aan te laten sluiten met bij de wensen van de ondernemers. “KVK biedt een breed aanbod aan informatie en producten. Dat doen we via KVK.nl, webinars, scans, apps, voorlichtingsbijeenkomsten, telefonische ondersteuning, sociale media en het StartersMagazine.”

“De startende ondernemer weet ons altijd goed te vinden, met de gevestigde ondernemer is dit lastiger. Het is belangrijk dat KVK herkenbaarder wordt met haar aanbod.”
– Peter Bargon, directeur dienstverlening ZZP & MKB bij KVK

Groeiambities positief voor de toekomst

Jaarlijks voert KVK diverse onderzoeken uit. Een daarvan is het onderzoek ‘Groeiambities en -belemmeringen van zzp en klein-mkb’, welke in december 2018 werd gepubliceerd. In welke mate het realiseren van ambities al dan niet slaagt en welke belemmeringen en uitdagingen ondernemers hierbij ervaren, is onderwerp van dit onderzoek. “Het onderzoek laat zien dat veel ZP’ers uitstekend draaien. Ze verwachten zelfs meer omzet. Om dit te realiseren hebben zij niet de ambitie om personeel aan te nemen, zo geeft slechts 2% aan dit wel te willen”, licht Bargon toe. De oplossing? Gewoon harder werken, stelt het onderzoek. “Als ze het echt niet aankunnen, weigeren ze liever de opdracht of geven het door aan een mede-ZP’er. Een andere vorm die in het onderzoek genoemd wordt is de samenwerking opzoeken met andere ondernemers. “Zelfstandig ondernemers werken heel veel met elkaar samen, zelfs op structurele basis. Het blijkt zelf dat bedrijven die samenwerken, beter presteren.”

“Het Groeionderzoek laat ook zien dat een derde deel van de vooral jongere ondernemingen minder goed draait. Ondernemen is ook niet eenvoudig. Veel ondernemers beginnen als generalist, omdat ze geen klanten willen missen, maar na een tijdje komen ze erachter dat ze moeten specialiseren. Dat moet je durven. Dat is meestal de sleutel tot succes”, aldus Bargon.

“Een ondernemer wordt vaak als ‘alleen’ gezien, maar niets is minder waar. Ze zoeken elkaar juist op.”
– Peter Bargon, directeur dienstverlening ZZP & MKB bij KVK

Connect met vakgenoten

Om in te spelen op de behoefte van ondernemers om elkaar makkelijk te kunnen vinden, organiseert KVK diverse bijeenkomsten en biedt zij veel digitale informatie in de vorm van bijvoorbeeld praktische stappenplannen en informatie over ondernemersvaardigheden. Een ander voorbeeld is de (web)applicatie KVK-Connect. Bargon: “Je kunt jezelf via de app presenteren aan andere zzp’ers zodat je voor hen vindbaar bent en je eenvoudig een samenwerkings- of sparringpartner kunt vinden. Daarnaast ontvang je informatie op maat op basis van jouw profiel.” Recent is daar een functionaliteit aan toegevoegd, namelijk inzicht in opdrachten van de Inhuurdesken en Dynamische Aankoop Systemen (digitale marktplaatsen voor externe inhuur van Staffing MS). “Het doel is dat we alle opdrachten van de verschillende marktplaatsen op één plek inzichtelijk zijn. KVK kan niet de bemiddelaar worden, dat willen we ook niet maar ondernemers zien KVK als verbinder en vinden onze faciliterende rol belangrijk.”

Wil je één van de evenementen bijwonen? Kijk op https://www.kvk.nl/evenementen/ voor de actuele agenda en meld je aan.

“Een ZP’er wil vooral op de hoogte gehouden worden van wet- en regelgeving, opdrachtenaanbod en digitalisering.”
– Peter Bargon, directeur dienstverlening ZZP & MKB bij KVK

Verbreed je horizon

‘Ondernemers benutten kansen van digitalisering onvoldoende door gebrek aan kennis en tijd’, een stelling die KVK maakte naar aanleiding van het onderzoek Digitalisering in het mkb dat zij in maart 2019 publiceerde. Hoofdzakelijk gericht op het klein-MKB, maar volgens Bargon raakt het ook zelfstandig ondernemers. “Het onderzoek laat zien dat er een markt voor hen is onder klein-mkb. Juist doordat zij te weinig tijd en kennis hebben van digitalisering, kan een zelfstandig ondernemer toegevoegde waarde leveren. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat als klein-mkb digitaliseringsmogelijkheden – waaronder blockchain en kunstmatige intelligentie – omarmen, zij succesvoller zijn.”

De volledige radio-uitzending met Peter Bargon kun jij hieronder beluisteren.

Bezoek de website van ZP Radio voor eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.