Maak je opdrachtgever blij met een debriefing en evaluatie van jouw zzp opdracht

Maak je opdrachtgever blij met een debriefing en evaluatie van jouw zzp opdracht

Het starten met een nieuwe zzp opdracht begint met een briefing, de opdrachtomschrijving vanuit de opdrachtgever. Hierna volgt de terugkoppeling vanuit jou als zelfstandig professional, dit wordt ook wel een debriefing genoemd. Door middel van een debriefing laat je zien dat jij de opdracht goed hebt begrepen. Wat moet er precies worden gedaan en hoe moet dat er volgens jou concreet uit komen te zien? Een duidelijke debriefing voorkomt ruis tussen jou en je opdrachtgever, hierdoor zal je tijdens je opdracht tegen minder problemen aanlopen. Al met al valt of staat een opdracht dus met een goede debriefing waarin je gedetailleerd in gaat op de opdracht.

Door goed te verifiëren of jij de opdracht begrijpt kun je een vliegende start maken. Laat jouw opdrachtgever duidelijk weten:

  • wie je bent en wat je doet;
  • wat in jouw ogen de huidige situatie van de opdrachtgever is;
  • omschrijf wat naar jouw mening het eindresultaat van de opdracht zou moeten zijn;
  • heeft jouw opdrachtgever het doel van de opdracht niet duidelijk omschreven? Formuleer dan zelf wat het resultaat volgens jou zou moeten zijn. Zo kun je verifiëren of jij de wensen van de opdrachtgever goed hebt begrepen;
  • geef aan wat jouw plan van aanpak is om de doelstellingen te behalen;
  • laat weten wat je vanuit jouw expertise ziet als mogelijke risico’s.

Het is handig om de opzet van je debriefing te bewaren, zodat je deze kunt gebruiken als handvat tijdens jouw evaluatie aan het eind van de opdracht.

Hoe ga je evalueren?

Geef vooraf al bij je opdrachtgever aan dat je aan het einde van de opdracht een evaluatie wil doen. Dit hoeft zeker geen dagen in beslag te nemen. Maak een format dat je na elke opdracht opnieuw kunt gebruiken. De volgende vragen kun je in jouw evaluatie terug laten komen:

  • Wat is de algehele indruk van jouw verrichte werkzaamheden?
  • Vraag de opdrachtgever om drie goede punten en drie verbeterpunten;
  • Vraag of je hebt voldaan aan de verwachtingen van de opdrachtgever en waarom wel of niet?
  • Vergeet daarnaast niet om zelf kort terug te blikken.

Een goede evaluatie geeft je informatie over wat je tijdens toekomstige opdrachten kunt verbeteren. Misschien levert het je zelfs een nieuwe opdracht op, omdat je laat zien dat je jezelf en je werk serieus neemt. Ben jij op zoek naar een uitdagende zzp opdrachten? Dan ondersteunen wij je graag bij jouw zoektocht. HeadFirst biedt je toegang tot ruim 400  aansprekende opdrachtgevers. Via ons platform Select word jij rechtstreeks gevonden, transparant en zonder extra schakels.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.