“Een maatschappij met een betere balans tussen zekerheid en onzekerheid”

“Een maatschappij met een betere balans tussen zekerheid en onzekerheid”

Deze week te gast bij het programma HoofdZaken op ZP Zaken: voormalig topman van McKinsey, Mickey Huibregtsen. Hij is een wereldverbeteraar met “bescheiden” ambities. Met de diverse initiatieven, zoals de MaatschapWij, die hij heeft opgericht en het boek “Management made simple” dat hij onlangs schreef, draagt hij zijn steentje bij aan een sterkere maatschappij. Hij vertelt hierover aan Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen.

Theemuts concept
Vanuit zijn overtuiging dat het niet goed gaat met onze maatschappij startte Huibregtsen een onderzoek waar aan ‘normale mensen’ werd gevraagd hoe hun ideale wereld eruit ziet. Daaruit blijkt dat men aangeeft gelukkig te zijn in zijn eigen kleine sociale kringetje, maar daarbuiten tegen alles aan schopt. Dit noemt Huibregtsen het ‘theemuts-concept’. Vanuit dit concept is Huibregtsen het platform MaatschappijWij gestart. Met dit platform wil hij deze situatie doorbreken en Nederland “een slinger geven”: er zijn teveel processen in onze maatschappij waar fundamentele vernieuwing nodig is, vooral op het gebied van zorg, onderwijs en politiek. “We werken met systemen die niet meer van deze tijd zijn en daar loopt men tegenaan”, aldus Huibregtsen. “Er is onvoldoende samenwerking. Met dit platform willen we samenwerking inspireren en faciliteren.”

Daarnaast schreef hij het boek “Management made simple”, waarin hij drieëndertig simpele inzichten uitlegt die managers in grote en kleine bedrijven handvatten kunnen geven in de moderne wereld. Vanuit zijn topfunctie bij McKinsey heeft hij veel kennis opgedaan over management, wat hij deelt in dit boek. Hij stelt dat het tempo van veranderingen in de wereld toeneemt en ze steeds gecompliceerder worden. Er is onzekerheid in allerlei markten, in gedrag en in technologie, en die onzekerheid blijft maar toenemen. Hoe ga je hier als manager mee om? Dat lees je in zijn boek.

Hokjes
Het grootste probleem op de arbeidsmarkt in 2018 is volgens Huibregtsen de vervreemding van de medewerker tegenover de organisatie. “Enerzijds doordat we mensen alsmaar in hokjes dwingen door middel van functieprofielen. Anderzijds door de behoefte aan schaalvergroting en aan grip houden op medewerkers. We creëren steeds meer negatieve consequenties voor wanneer de kwaliteit van werk tegenvalt om zo controle te houden”, aldus Huibregtsen. Het gevolg daarvan is meer bureaucratie, meer controle en minder vrijheid, want we mogen geen fouten maken. Daarom ziet hij ook veel mensen die zeggen: “ik pas niet meer in zo’n organisatie, ik ga voor mezelf werken”. “Dat vind ik een positieve ontwikkeling, maar ik vind ook dat er vanuit de maatschappij een betere balans tussen zekerheid en onzekerheid moet komen. Men mag best wat meer vertrouwen hebben in zijn of haar personeel”, aldus Huibregtsen.

Wil je het radio interview met Mickey Huibregtsen terugluisteren of zijn boek kopen? Ga naar ZP Radio of Bol.com.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.