Meer succes met LinkedIn

Meer succes met LinkedIn

De HeadsUp van november stond in het teken van ‘Meer succes met LinkedIn – Social selling’. LinkedIn-expert Annelies van Toledo vertelde deze avond over zakelijke mogelijkheden van LinkedIn en gaf praktische tips voor het zichtbaar maken van jouw profiel. Graag lichten wij deze punten nog eens toe, zodat jij jouw profiel 100% kan optimaliseren om commerciële kansen maximaal te benutten.

Een LinkedIn-profiel begint bij een strategie om jouw doel te bereiken. Aan de hand hiervan kun jij een strak, overzichtelijk en persoonlijk profiel opzetten. De volgende stappen laten zien hoe jij dit voor elkaar krijgt. Ga aan de slag met dit spelletje en zoals van Toledo zegt: “er is geen goed of fout binnen LinkedIn. Maak er gewoon iets meer gebruik van dan dat je tot nu toe deed. Zodra jij jouw zichtbaarheid vergroot rollen nieuwe opdrachten (weer) binnen.”

Anonieme spieker of spammer
Voordat jij iets verandert aan jouw profiel is het heel belangrijk dat een aantal knoppen bij jouw instellingen goed staan. Doe dit door te klikken op jouw foto in de menubalk en ga dan naar Privacy en instellingen. Van Toledo legt hierover het volgende uit: “wanneer jij aanpassingen doet – en de instellingen niet juist zijn – krijgt jouw netwerk hier een melding van terwijl dit niet altijd even nuttig is om te delen. Zet daarom bij privacy ‘profielwijzigingen delen’ uit.”

Loop al jouw instellingen goed na. Hier kun jij veel informatie vrijgeven, maar ook beschermen. “Jij kunt ervoor kiezen als anonieme spieker op LinkedIn-profielen te kijken, maar dat betekent ook dat jij geen informatie krijgt over wie er op jouw profiel kijken. Daarnaast is het ook handig om jouw e-mailadres openbaar te zetten. Hiermee maak je het opdrachtgevers eenvoudiger jou te benaderen”, aldus van Toledo.

“Ik probeer met mijn profiel iedereen te ontzorgen.”
Annelies van Toledo, LinkedIn-expert

De sleutel naar succes
Nadat jij jouw strategie hebt bepaald richt jij je als eerst op een duidelijke kopregel. “Bij een kopregel  gaat het vooral om de juiste sleutelwoorden, zodat jouw vindbaarheid wordt vergroot. Jij hebt hiervoor 120 karakters dus benut deze ruimte goed. Het vermelden van jouw organisatie of functietitel is hier niet de beste plek voor. Jij kunt deze ruimte beter benutten door woorden neer te zetten die jouw kennis en kunde omschrijven. Kijk vooral naar dingen die jij echt leuk vindt om te doen en zodoende door opdrachtgevers op gevonden wil worden. Een call-to-action mag ook, zolang het maar duidelijk is wat jouw boodschap is”, vertelt van Toledo. “Schrijf jouw profiel in een taal die iedereen snapt en vermijd vakjargon. Daarnaast is het van belang dat jouw kopregel netjes en overzichtelijk is. Om hiervoor te zorgen kun jij gebruik maken van spaties tussen de woorden.”

“Ik moet in een oogopslag snappen wat jij doet, anders ben ik in één klik weg.” 
Annelies van Toledo, LinkedIn-expert

Van Toledo geeft ook de volgende tip mee: “natuurlijk wil jij zo snel mogelijk benaderd worden door potentiële opdrachtgevers, maar contactgegevens kun jij beter in jouw omschrijving vermelden. Sterker nog, LinkedIn is er niet zo gek van als jij bijvoorbeeld een telefoonnummer in jouw kopregel zet.”

Omschrijving voor meerdere doelen
Een kopregel is het eerste dat opvalt in jouw profiel en de omschrijving daaronder kun jij goed gebruiken voor nadere toelichting van deze woorden. “Vermeld in jouw omschrijving waar jij goed in bent, waar jouw passie ligt en waar jouw onderneming voor staat. Als jij meerdere rollen goed bekleedt, dan leg jij dat hier ook uit. In jouw omschrijving kun jij het best gebruikmaken van zoveel mogelijk synoniemen. LinkedIn doorzoekt immers jouw gehele profiel op sleutelwoorden”, legt van Toledo uit.

De omschrijving kan voor meerdere doeleinden werken. Van Toledo vertelt hier het volgende over: “LinkedIn is niet alleen voor het zakelijke stukje, jij mag ook best wel aangeven wat jouw hobby is. Zo heb jij soms een haakje om over te praten als je bij een opdrachtgever komt waar het gesprek wat stroef verloopt. Bekijk daarom ook altijd het LinkedIn-profiel van jouw gesprekspartner bij een intakegesprek.”

“Maak de samenvatting, anders word jij niet goed gevonden binnen LinkedIn.”
Annelies van Toledo, LinkedIn-expert

Veel mensen twijfelen of zij een profiel in het Engels of Nederlands willen. Van Toledo adviseert het volgende: “het maakt niet uit of jij jouw profiel in het Engels of Nederlands maakt. Jij kunt namelijk profielen in meerdere talen aan elkaar koppelen. Bedenk waar jouw klant op zoekt en richt daar alles op in. Profielen kun jij koppelen door op ‘profielonderdelen toevoegen’ te klikken.”

In the picture
Potloodjes en puntjes zijn binnen LinkedIn de toegangspoorten naar het bewerken van jouw profiel. Door op het eerste potloodje dat jij tegenkomt in jouw profiel te klikken kun jij naast jouw kopregel en samenvatting ook een profiel- en achtergrondfoto toevoegen. “Kies bij een achtergrondfoto voor een pakkend en opvallend beeld dat iets over jou vertelt, bijvoorbeeld jouw bedrijfslogo. Dit maakt jouw profiel net iets leuker”, stelt van Toledo.

Opdrachtgevers zien ook graag welk gezicht er bij een profiel hoort. Zorg daarom voor een zakelijke foto waarop jij goed zichtbaar bent. Achter het eerder genoemde potloodje kun jij de positie van jouw foto bepalen. Uitgesneden foto’s of schaarse kleding komt niet professioneel over, denk daar dus goed over na.

“LinkedIn is jouw podium.”
Annelies van Toledo, LinkedIn-expert

Jij bent ook professioneel
Natuurlijk willen ondernemers van alles kwijt over hun eigen onderneming en dat kan ook. Doe dit door een bedrijfspagina aan te maken. “Een bedrijfspagina komt direct heel professioneel over en is binnen een paar minuten gemaakt. Dit doe je in de menubalk onder ‘werk/work’. Vervolgens kun jij jouw bedrijfspagina via het potloodje waar jij ook jouw profielfoto wijzigt toevoegen als media. Je kunt hier ook een pakkend tekstje toevoegen en de titel van de webpagina aanpassen. Doe dit vooral om direct te informeren over waar jouw onderneming voor staat. Een standaard zin met ‘home- websitenaam’ zegt te weinig”, aldus van Toledo.

“Ook ondernemers zonder personeel kunnen een bedrijfspagina aanmaken. Wij zijn ook professioneel.”
Annelies van Toledo, LinkedIn-expert

Wie zaait zal oogsten
LinkedIn is een netwerkmedium en jij bent de spil in het web. “Het is belangrijk dat jij jouw eerstegraads netwerk een beetje kent. Mensen zijn dan eerder geneigd om jou te helpen wanneer jij bijvoorbeeld een nieuwe opdracht zoekt. Vergeet niet dat jij ook iets voor jouw eigen netwerk doet, het is geven en nemen”, benadrukt van Toledo. “Kijk wanneer jij zoekt binnen LinkedIn altijd naar jouw gedeelde connecties. Als jij bij een organisatie een opdracht wilt vervullen dan kun jij jouw eerstegraads relaties vragen of jij hun naam mag noemen. Via deze weg kom jij wellicht ook dingen te weten die jij vervolgens weer kunt gebruiken bij een connectieverzoek. Voeg ook altijd een berichtje toe wanneer jij een connectieverzoek verstuurd!”

Naast het opbouwen en onderhouden van een netwerk is het ook van belang dat jij jouw expertise laat zien. “Jij kunt op jouw profiel vaardigheden toevoegen die jouw netwerk kan onderschrijven. Doe dit dan ook eens terug bij jouw eigen netwerk”, adviseert van Toledo.

“Wees aardig, play game.”
Annelies van Toledo, LinkedIn-expert

HeadFirst Select
Jouw zichtbaarheid op LinkedIn is belangrijk, dat geldt ook voor jouw profiel in ons online platform HeadFirst Select. Zorg er daarom altijd voor dat deze up-to-date is, om kans te maken op nieuwe opdrachten. De relatiemanagers van HeadFirst staan voor jou klaar om tips te geven voor het perfecte profiel en de opbouw van jouw cv.

Ook een HeadsUp bijwonen?
Elke tweede dinsdag van de maand organiseert HeadFirst in de Jaarbeurs Utrecht de HeadsUp voor Zelfstandig Professionals. Met als doel te informeren, inspireren en verbinden. De kennissessies hebben elke maand een ander thema, waar inspirerende sprekers hun kennis delen over een actueel onderwerp. Daarnaast kun jij netwerken met collega-ZP’ers en bijpraten met de relatiemanagers van HeadFirst. Kijk voor meer informatie op www.headfirst.nl/events.

Esmée Ouwehand, Marketing & communicatie medewerker

Esmée Ouwehand (1992) is sinds 2016 werkzaam bij HeadFirst. Nadat zij haar hbo-diploma Communicatie behaalde is zij o.a. werkzaam geweest als ZP’er waarbij zij aan verschillende communicatieprojecten heeft gewerkt. Ouwehand is werkzaam als medewerker marketing en communicatie binnen HeadFirst. Van hieruit is zij verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van onze organisatie.