Mobile App Development, van festival tot blockchain

Mobile App Development, van festival tot blockchain

Waar zouden we zijn zonder mobile app development? Want als je in de zomermaanden wel eens een festival of ander evenement bezoekt, weet je dat bijna elke organisatie inmiddels een eigen app heeft laten ontwikkelen.

En die festival-apps zijn enorm handig, zeker in combinatie met buienradar, friendfinder en tentfinder apps. Vooral die laatste categorie is een ‘life-saver’ als je na een gezellige avond je tent moet terugvinden tussen een paar duizend gelijksoortige pop-up exemplaren.

De verappte website is verleden tijd

Moderne festival en event apps hebben een hoop te bieden. En dat moet ook. Apple heeft tijdens Apple’s 2017 World Wide Developer’s Conference (WWDC) duidelijke eisen gesteld waar een event app aan moet voldoen om opgenomen te worden in de appstore:

‘Your app should include features, content, and UI that elevate it beyond a repackaged website. If your app is not particularly useful, unique, or “app-like,” it doesn’t belong on the App Store. If your App doesn’t provide some sort of lasting entertainment value or is just plain creepy, it may not be accepted.’

Kortom, met een ‘verappte website’ met een statisch programma en een niet-interactief kaartje, hoef je vandaag de dag niet meer aan te komen. Bezoekers verwachten een interactief blokkenschema waarmee ze snel hun persoonlijke programma kunnen samenstellen. Maar ook intuïtieve netwerkmogelijkheden om contact te leggen met andere bezoekers en natuurlijk ticketing- en betaalfuncties.

Terwijl de organisatie tegelijkertijd bergen data wil kunnen verzamelen over het bezoekersgedrag. Welke acts en programmaonderdelen zijn populair? Waar is nog ruimte op het terrein? Noodzakelijke informatie om tijdens het event de bezoekersstromen zo goed mogelijk te verdelen. Maar ook om daarna een nog betere programmering voor het volgende evenement samen te stellen.

Volop innovatie in mobile app development

Als mobile app development expert kun je de komende jaren natuurlijk met nog veel meer slimme innovaties aan de slag. Wat voor creatieve toepassingen gaan we bijvoorbeeld ontwikkelen met augmented reality? Indrukwekkend dat Pokémon Go in 2016 binnen een maand 30 miljoen downloads had en de beurswaarde van Nintendo met miljarden omhoog stuwde. Maar eigenlijk was dat niet meer dan een eerste vingeroefening van wat er allemaal mogelijk is met deze technologie. Zoals apps voor onderhoudspersoneel of zorgtoepassingen. Of apps waarmee je als consument in de winkel in een oogopslag alle belangrijke productinformatie ziet. Afhankelijk van wie je bent uiteraard. Want de een is gefocust op de calorieën en de ander op zijn glutenallergie.

En wat kunnen we verwachten op het gebied van betalingen, slimme transacties of track en trace via de smartphone? De gewone bankapps innoveren al constant, maar mobile development experts kunnen binnenkort ook met de eerste blockchain telefoons aan de slag. De HTC Exodus is voor Q3 aangekondigd, terwijl ook startup Sirin Labs een blockchain smartphone op de markt brengt.

Uitdagende mobile app development opdrachten

Inspiratie opgedaan tijdens de afgelopen zomerfestivals? En wellicht nog een paar zomerevenementen op je lijstje staan? Hoe dan ook zul je als mobile developer inmiddels ook weer zin hebben om je tanden te zetten in nieuwe, uitdagende en veeleisende mobile apps. Dat komt goed uit, want we kunnen wel wat hulp gebruiken. We zien namelijk volop uitdagende ontwikkelopdrachten binnenkomen. Schrijf je dus in en blijf op de hoogte van de leukste mobile app development uitdagingen.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.