“Mogelijkheden Global Sourcing laat Opdrachtgevers verder denken dan voor de hand liggende keuzes”

“Mogelijkheden Global Sourcing laat Opdrachtgevers verder denken dan voor de hand liggende keuzes”

Steeds meer organisaties hebben moeite – zeker in deze tijd van schaarste – met de werving van de juiste professionals. Myler, onderdeel van HeadFirst Group, haalt de beste professionals van over de hele wereld naar Nederland. In het ZP Radio programma HoofdZaken vertelt Menno van Barneveld, Global Sourcing Manager, over deze dienstverlening. Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen gaan met hem in gesprek over wat dit betekent voor zowel Opdrachtgevers als voor Zelfstandig Professionals.

Pionieren met nieuwe dienstverlening

Op de vraag hoe deze dienstverlening is ontstaan antwoordt Van Barneveld dat Geo van der Wilk (CCO van HeadFirst Group) vond dat zij als intermediair verder moesten kijken dan de landsgrenzen van Nederland. “Er heerst in ons land veel schaarste op bepaalde functies en expertises, terwijl deze kennis ook in het buitenland aanwezig is. In 2018 nam dit gedachtegoed serieuze vormen aan door het opstarten van een Global Sourcing-team.”

“Als een Opdrachtgever ons bijvoorbeeld meldt dat hij structureel behoefte heeft aan developers, die in Nederland niet te vinden zijn, dan gaan we niet achterover zitten”, steekt Van Barneveld van wal. “Vanuit hubs in diverse landen – van de Filippijnen tot aan Oekraïne – werven we professionals in het buitenland en verzorgen we voor hen een baan in Nederland. Het moet passen in de cultuur van een organisatie, maar als men daarvoor openstaat is het een goede oplossing om de continuïteit van projecten te borgen.”

“We ondersteunen kandidaten bij hun zoektocht naar een nieuwe werkgever voor de verhuizing en het benodigde papierwerk.”
– Menno van Barnveld, Global Sourcing Manager Myler (onderdeel van HeadFirst Group)

Hoe het werkt: Global Sourcing?

Van Barneveld vindt het vooral een interessant recruitmentproces: “Zodra een professional zich geregistreerd heeft, voert het Global Sourcing-team eerst een screening uit. Dit omvat een beoordeling van het cv, diploma’s en referenties. Als we een match met een baan zien, regelen we een Skype-interview om de professional te leren kennen.” Vervolgens wordt de motivatie om in Nederland te komen werken getoetst. “We willen graag weten waarom een professional in Nederland wilt werken en wonen en welke uitdagingen diegene zoekt in een nieuwe functie. Ons doel is namelijk niet alleen een match met een baan, maar ook een match met nieuwe collega’s.”

Zodra beide partijen overtuigd zijn van een match, wordt de professional voorgesteld aan de klant.
“Het eerste interview is via Skype. Als onze klant geïnteresseerd is in een persoonlijk gesprek, regelen wij de vlucht en verblijf in Nederland. We bereiden ook samen het interview voor.” Als deze gesprekken daadwerkelijk tot een aanname leidt, gaat Van Barneveld met zijn team aan de slag met het contract en de werkvergunning. En daar houdt het niet bij op. “We houden altijd contact met een geplaatste kandidaat. Daarnaast bieden we een ‘buddy’ aan binnen de nieuwe organisatie.”

“Het is soms een proces van de lange adem, maar het kan zeker ook sneller! Bijvoorbeeld professionals uit Portugal of Spanje, zij kunnen voor een half jaar gecontracteerd worden in Nederland.”
– Menno van Barnveld, Global Sourcing Manager Myler (onderdeel van HeadFirst Group)

Schaarste is niet meer tegen te houden

Steeds meer Opdrachtgevers staan open om over de grenzen te kijken naar mogelijkheden van internationalisering. De meeste Opdrachtgevers geven echter nog wel de voorkeur aan Nederlandse professionals. “Zij beheersen de Nederlandse taal, cultureel gezien staan zij dichter tegen de organisatie aan en het inhuurproces gaat sneller. Het buitenland wordt vaak pas in overweging genomen als talent schaars is in Nederland”, aldus Van Barneveld. In de komende jaren verwacht hij een verdere groei van Global Sourcing: “De komst van professionals uit onder andere Colombia, Mexico en Brazilië is in opkomst. Daar wonen mensen met goede opleidingen, maar willen daar liever niet blijven werken. Ze zoeken een leuke uitdagende baan en de IT-mogelijkheden zijn in Nederland volop te vinden.”

De volledige radio-uitzending met Menno van Barneveld kun jij hieronder beluisteren.

Bezoek de website van ZP Radio voor eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.