Niet flitsend, wel lucratief: deze vaardigheden maken je een succesvollere ondernemer

Niet flitsend, wel lucratief: deze vaardigheden maken je een succesvollere ondernemer

Solide fundament is basis voor (financiële) rust en ruimte voor innovatie

Het aantal zelfstandigen in Nederland blijft groeien. Hoewel iedere zelfstandige zijn eigen specialisatie heeft, blijkt er wel een overeenkomst te zijn in de doelstellingen voor 2019: meer kennis verwerven, meer naamsbekendheid en een hogere omzet. Dat zijn de meest genoemde wensen voor 2019. Maar ondernemen is een vak dat je kan leren, stelt Bart van den Belt, ondernemersexpert en oprichter van de eerste geaccrediteerde Post HBO Opleiding Ondernemen. Hij zet de drie belangrijkste ondernemersvaardigheden op een rij.

‘Meer omzet’ is mooi, maar slechts een stukje van de puzzel. Wie zijn bedrijf wil laten groeien moet beginnen met een solide fundament zodat er (financiële) rust en ruimte ontstaat. Dat klinkt niet heel flitsend maar het is wel noodzakelijk om op de langere termijn succesvol te zijn en te blijven. Als de standaardprocessen soepel lopen kun jij je als ondernemer richten op nieuwe business, klantcontacten onderhouden en het verbeteren van je diensten of producten. Door bewezen strategieën en processen te implementeren, krijg je meer continuïteit in je omzet en kun je vanuit rust ondernemen en financieel groeien. Wil je dat bereiken? Ga dan aan slag met de volgende vaardigheden:

  1. Oplossingsgericht denken
    Ben je altijd te druk om überhaupt na te kunnen denken over groei? Dan ben je waarschijnlijk een groot deel van je tijd kwijt aan standaard klusjes. Leer te denken in oplossingen en zie je bedrijf als een systeem. Een groot deel van je werk kan je eenvoudig standaardiseren; denk aan offertes, bevestigingen en facturen.
  2. Leiderschap
    Wie oplossingsgericht denkt zal ook snel een andere vaardigheid moeten ontwikkelen; leiderschap. Begin bij jezelf, wat voor een leider ben jij en hoe wil jij je bedrijf leiden? Ook al ben je ZZP-er, dan nog (of juist) ben jij degene die alles bepaalt. Dat klinkt vanzelfsprekend maar veel mensen laten hun bedrijf onbewust ‘leiden’ door externe factoren. Voor veel zelfstandigen is de eerste stap naar groei het uitbesteden van werk aan andere ZZP-ers of MKB-ers. Zo kun je meer klussen aan en grotere projecten uit jouw naam uitvoeren.
  3. Marketing & Communicatieve vaardigheden
    Veel ondernemers zijn erg goed in hun specialisatie maar vinden het eng zichzelf te verkopen of hebben geen idee hoe ze hun marketing moeten opzetten. Alleen een website en af en toe een artikel delen op LinkedIn is namelijk niet voldoende. De truc is om te beginnen met hele duidelijke keuzes te maken; wie is nou echt je doelgroep? Als je begint met dat heel duidelijk te omschrijven zal je zien dat het vervolgens ook veel eenvoudiger is deze niche te gaan benaderen. Het is misschien eng om een hele nauwe keuze te maken maar weet je van nog gevaarlijker is? Geen keuze maken.

Ondernemers die aan de slag gaan met deze vaardigheden en tips zullen merken dat je bedrijf zo hard kan groeien als dat jij je ontwikkelt. Ondernemen is een vak waar je de vaardigheden voor kan leren. Maar niemand is alleen ondernemer: het gaat om de balans tussen jouw vakmanschap en je ondernemerschap.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.