De nieuwe uitdaging van HR & inkoop

De nieuwe uitdaging van HR & inkoop

Van ‘gelukkig werken’ de norm maken in Nederland, dat is waar Heleen Mes als partner van HapinessBureau voor staat. Deze missie valt voor haar niet zomaar uit de lucht. Zo was zij, in de jaren voordat zij zich verbond aan deze organisatie, HR-directeur en bereikte in deze functie met twee werkgevers een toppositie Beste Werkgever. In het ZP Radio programma HoofdZaken neemt zij Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen mee in de weg hiernaartoe.

Op zoek naar geluk

“Organisaties kunnen nog veel doen om mensen gelukkig te maken”, begint Mes. “Uit onderzoek blijkt dat slechts een kwart van Nederland echt geluk ervaart op werk. Heel jammer, want een organisatie kan wel 400 keer beter draaien als er intern geluk heerst. Niet voor niets wordt gezegd dat gelukkige mensen leiden tot gelukkige klanten!”

“Functies en opdrachten veranderen steeds meer, waardoor een plan van aanpak ook meer maatwerk wordt. Dit betekent een volgend niveau van HR.”
Heleen Mes, HappinessBureau

Mes is blij dat Nederland drie jaar geleden wakker is geschud. “Sinds 2015 zien wij een toename in de aandacht voor werkgeluk. Organisatie kwamen toen net uit de crisis, velen ingekrompen en gereorganiseerd. Er moest dus echt wat gebeuren. Het grote verschil met toen is het uitgangspunt. Niet meer kijken hoe mensen gevormd kunnen worden zodat zij passen binnen het plaatje, maar juist nagaan hoe het beste uit de mensen gehaald kan worden. Er zijn organisaties die dit direct in de vingers hebben, maar organisaties die langer bestaan moeten vaak een omslag maken. Maar let op, want niet iedereen past van nature bij elkaar!”

“De aandacht voor het thema zit echt in de lift. Wat zeker voortkomt uit de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt.”
Heleen Mes, HappinessBureau

H.E.A.R.T.-model

Er zijn drie hoofdelementen die belangrijk zijn voor gelukkig werken; zingeving, voldoening in resultaten en collega’s. Hoe organisaties dit kunnen faciliteren? Volgens Mes ligt het antwoord in de vijf factoren van Employee Experience, oftewel H.E.A.R.T. “De letters staan voor Happy cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile leiderschap, Redesign de Employee journey en Technologie die voor je werkt. Leg deze factoren over de organisatie heen en ga zo op zoek naar mogelijkheden. Bijvoorbeeld de werkplek, het is belangrijk dat iemand zich welkom en thuis voelt in een organisatie maar ook dat een werkomgeving als inspiratiebron fungeert.” Het door HappinessBureau intern ontwikkelde H.E.A.R.T.-model speelde ook een grote rol in het onderzoek dat Mes namens HapinessBureau en in samenwerking met Steda deed. Zo ontstond begin 2018 de benchmark voor werkgeluk in Nederland.

“Leg jezelf gerust eens langs de lat en benchmark met andere organisaties. Daar is een keurmerk niet persé voor nodig.”
Heleen Mes, HappinessBureau

Vertaling naar opdrachtgevers

Werkgeluk heeft niet alleen betrekking op vast personeel, verlies daarom tijdelijke krachten niet uit het oog. “Inmiddels wordt de flexibele schil zo groot dat ook opdrachtgeverschap belangrijker wordt. Externen inhuren gaat ten slotte verder dan een verbinding puur op inhoud”, benadrukt Mes. Dit komt voort uit steeds meer zelfstandigen die bewust kiezen voor het ondernemerschap. “Organisaties hebben een aanvulling op hun strategie nodig voor het aantrekken en behouden van deze professionals. Als zij hier niet in meegaan, lopen zij het risico onaantrekkelijk te worden voor de nieuwe generatie ondernemers. Startups nemen hier een voortrekkersrol in”, aldus Mes.

Beluister de volledige radio-uitzending met Heleen Mes hieronder.

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.